Dzień dobry Drogie Dzieci 🙂
Witam Was w kolejnym tygodniu Waszej samodzielnej pracy w domkach.
W tym tygodniu porozmawiamy o ekologii.
Temat kompleksowy w tym tygodniu brzmi:
STOP! ZABRANIAM! ZAKAZUJE! ŚMIECI W WORKI SIĘ PAKUJE!
1. Czy wiecie co to znaczy „Eko” – od czego może to być skrót i czym jest ekologia?
Posłuchajcie…
Ekologia to nauka o środowisku, która bada, jak na przyrodę wpływają nie tylko ludzie, ale też zwierzęta i rośliny, czyli wszystkie organizmy zamieszkujące naszą planetę. Ludzie mogą decydować, jaki będzie ich ślad na Ziemi. Czy nauczą się, jak dbać o środowisko, czy wręcz odwrotnie – będą żyć, korzystać z zasobów planety, i myśleć tylko o sobie. Szacunek dla przyrody odzwierciedla się nie tylko w segregowaniu śmieci czy oszczędzaniu wody, ale przede wszystkim w sposobie myślenia. Ekologia uczy nas tego, że każdy człowiek ten mały i duży jest cząstką środowiska, dlatego też jego obowiązkiem jest dbanie o nie poprzez m.in. segregowanie odpadów, niemarnowanie jedzenia, oszczędzanie wody czy też dbanie o rośliny i zwierzęta, zwłaszcza o gatunki zagrożone wyginięciem.
2. „Nasza planeta” – osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
Nasza planeta wzywa nas,
Na Ziemi misję zacząć czas.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Trzeba nam zieleni,
Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci,
Pomogą w tym dzieci.
Ekologiczna misja trwa,
Sadzimy drzewa gdzie się da.
Wołamy głośno S.O.S.
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Trzeba nam zieleni,
Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci,
Pomogą w tym dzieci.
Trzeba nam zieleni,
Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci,
Pomogą w tym dzieci.
Wysłuchajcie teraz uważnie piosenki
Gdy usłyszycie słowo „S.O.S.” – klaśnijcie w dłonie.
O czym jest piosenka?
Spróbujcie powtórzyć za mamą pierwszą zwrotkę i refren.
3. „Marsz ekologów” – zabawa ruchowa
Dzieci maszerują w rytmie piosenki „Nasza planeta” unosząc wysoko kolana. W trakcie piosenki można zmieniać kierunek marszu. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
5. „Kodeks ekoprzedszkolaka” – zabawa dydaktyczna
Obejrzyjcie karty obrazkowe przedstawiające ekologiczne zachowania i spróbujcie ułożyć do nich hasła! Jak moglibyście je zatytułować?
- Segregowanie odpadów do odpowiednich pojemników
- Unikanie plastikowych toreb, korzystanie z toreb wielokrotnego użytku
- Kupowanie ekologicznej żywności, nie marnowanie jedzenia
- Oszczędzanie wody i prądu
- Ponowne wykorzystywanie zużytych materiałów – recykling
- Sadzenie drzew
6. „Drzewa” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się rytmie piosenki. Na przerwę w grze i hasło „szumią drzewa” – dzieci poruszają delikatnie rękoma i naśladują odgłos szumienia drzew; „wiatr” zatrzymują się i machają mocno rękoma udając ruch gałęzi na wietrze. Zabawę prowadzimy 4-5-rotnie.
7. „Jak zasadzić drzewo?” – zabawa dydaktyczna
Na koniec obejrzyjcie obrazki i postarajcie się ułożyć je w odpowiedniej kolejności.
A może Wy również zasiedzicie w Waszych ogródkach jakieś roślinki? Nie koniecznie drzewka, może jakieś kwiatuszki!
Miłego dnia i do jutra!