Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego w Wilkowicach
Nasze przedszkole jest placówką nowoczesną, przyjazną dziecku, innowacyjną i przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, a także przygotowującą do osiągania indywidualnego sukcesu.
Motto:
„Wychowanie ma pomóc dziecku w stawaniu się jak najlepszym człowiekiem na miarę swoich możliwości, ma przygotować je do osiągnięcia celów, podążając za wymaganiami jakie stawia przed nimi współczesny świat”
Cele koncepcji pracy przedszkola:
- Wzmocnienie więzi emocjonalnych z rodziną oraz najbliższym środowiskiem dziecka
- Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem
- Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działanie
- Zapewnianie odpowiednich warunków potrzebnych do wielostronnej aktywności
- Dostarczanie różnorodnych bodźców do wszechstronnego rozwoju
- Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych
- Organizowanie odpowiednich sytuacji sprzyjających uspołecznieniu i uczeniu się dziecka
- Stwarzanie warunków emocjonalnych mających wpływ na różnorodność działań wypływających z motywacji wewnętrznych
- Dostosowanie zadań do możliwości rozwojowych dzieci w ramach obszarów edukacyjnych.
NASZA WIZJA:
- Pobudzanie i wspomaganie rozwoju dziecka poprzez zainteresowanie się każdym dzieckiem jako jednostką, systematyczne śledzenie jego rozwoju fizycznego, umysłowego, społecznego
- Indywidualizowanie rozwoju wychowanków z uwzględnieniem spontanicznej aktywności dziecka w sferze poznawczej, emocjonalno – społecznej i fizycznej.
- Szukanie skutecznych zadań wspomagających rozwój dziecka
- Dziecko kształtuje nowe umiejętności, umiejętnie przekazuje informacje już posiadane, doskonali umiejętności już opanowane.
MISJA PRZEDSZKOLA:
- Każde dziecko radzi sobie w sytuacjach życiowych
- Dzieci są otwarte, spontaniczne i twórcze w swoich zadaniach, maja poczucie własnej wartości, okazują swoje uczucia
- Dzieci komunikują się z otoczeniem, podejmują zadania społeczne, wykazują się umiejętnością właściwego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój
- Diagnozujemy i obserwujemy indywidualny rozwój każdego dziecka by wspierać go na każdym etapie jego życia.
- Rozszerzamy dzieciom zakresy wiadomości i umiejętności
- Proponujemy dzieciom udział w dodatkowych zajęciach
- Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznym
- Kształtujemy postawę przynależności do swojego regionu, kraju
- Współpracujemy z instytucjami, organizacjami, specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola
- Przedszkole spełnia oczekiwania dzieci, rodziców i środowiska lokalnego
- Troszczymy się o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
- Zapewnia fachową opiekę, kompetentną, życzliwą i wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną
- Promuje placówkę, bogata baza pomocy dydaktycznych, funkcjonalny i estetyczny ogród przedszkolny.
Dokumenty regulujące pracę dydaktyczno-wychowawczą naszego przedszkola:
-Nowa Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego
-Statut Przedszkola
-Program wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczy
Metody wykorzystywane w naszym przedszkolu:
-Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn;
-Metoda Carla Orffa-różnorodne formy wychowania muzycznego
-Metoda Rudolfa Labana- twórcza gimnastyka
-Pedagogika zabawy Klanza
-Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
-Metoda twórczego myślenia J. Osborne – „Burza mózgów”.
-Elementy Metody Marii Montessori
W naszym przedszkolu stosujemy również różne formy terapii:
-Dogoterapia
-Arteterapia
-Bajkoterapia
-Terapia logopedyczna
-Zajęcia relaksacyjne
Formy pracy stosowane w naszym przedszkolu:
-praca indywidualna,
-praca w małych zespołach,
-praca z całą grupą,
-„otwarte drzwi”,
-zabawy dowolne i inicjowane.
W naszym przedszkolu praca ukierunkowana jest na dobro dziecka. Prawa dziecka, którymi się kierujemy, świetnie opisuje Janusz Korczak:
-prawo do radości
-prawo do wyrażania swoich myśli i uczuć
-prawo do szacunku
-prawo do nauki poprzez zabawę
-prawo do niepowodzeń i łez
-prawo do własności
-prawo do bycia sobą
-prawo do niewiedzy
-prawo do upadków
-prawo do tajemnicy
Celem pracy dydyaktyczno-wychowawczej w naszym przedszkolu jest realizacja wymagań określonych w podstawie programowej. Dokładamy wszelkich starań, aby dziecko po ukończeniu przedszkola charakteryzowało się następującymi umiejętnościami:
-ukształtowane umiejętności społeczne, porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
-ukształtowane czynności samoobsługowe, nawyki kulturalne i higieniczne. Utrzymywanie porządku i ładu;
-wykształcone umiejętności komunikacyjne dzieci;
-rozwinięte czynności intelektualne, wykorzystywane w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
-ukształtowana sprawność fizyczna oraz świadome podejście do dbałości o swoje zdrowie;
-ukształtowana dbałość o bezpieczeństwo własne i innych;
-wrażliwość na kulturę i sztukę;
-rozwinięta umiejętność majsterkowania oraz tworzenia konstrukcji;
-rozumienie istoty zjawisk atmosferycznych i wynikających z nich zagrożeń;
-rozwinięta empatia w stosunku do zwierząt oraz poszanowanie dla roślin;
-umiejętność myślenia matematycznego;
-rozwinięte doświadczenia językowe i komunikacyjne w zakresie reprezentatywnej i komunikacyjnej funkcji języka;
-rozwinięta świadomość rodzinna, obywatelska i patriotyczna,
-podstawowa umiejętność komunikowania się w języku obcym nowożytnym.