- Słuchanie wiersza „Wielkanoc” B. Formy .
Wielkanoc
Święta za pasem, do pracy się bierzemy,
mazurki i baby smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,
wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie bazie i żonkile,
a na nich z papieru kurczątka przemiłe.
Pytania do wiersza:
– O czym był wiersz?
– Co dzieci zrobiły w wierszu?
– Co kojarzy się ze świętami wielkanocnymi?
– Jakie wypieki są na świątecznym stole?
- Masażyk relaksacyjny z Rodzicami:
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni (masowanie pleców całą dłonią)
Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
- Zabawa matematyczna „Kolorowe jajka”
Układanie kolorowych jajek od najmniejszego do największego – jajka można wyciąć z kolorowego papieru. Posługiwanie się określeniami: małe, większe, największe. Wskazywanie jajek: największe, mniejsze, najmniejsze. Nazywanie kolorów jajek.
- Nauka piosenki „ Pisanki, pisanki”
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
5 .Praca plastyczna:
- „Malowane jajka” – Przygotowujemy ugotowane na twardo jajko, pędzel, farby i podstawkę na jajko. Dziecko maluje jajko według własnego pomysłu.
- Ćw.usprawniająca narządy mowy “Świąteczne porządki”
Dziecko wykonuje ruchy językiem ilustrując polecenia Rodzica:
- zamiata wszystkie kąty w buzi,
- maluje językiem policzki wewnątrz,
- maluje podniebienie, próbują namalować gwiazdki,
- sprząta po malowaniu – dziecko ponownie wymiata językiem wszystkie kąty w buzi,
- wietrzy- dziecko nabiera powietrze nosem, wypuszcza ustami.
- Taniec z rodzicami do piosenki „Kaczuszki”
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
- Rozwiązywanie zagadek J. Wasilewskiej „Baranek, kurczaczki i pisanki”
Baranek cukrowy
Ma złociste rogi
I kożuszek biały.
Nie biega po łące
Bo z cukru jest cały.
Kurczaczki
Wykluły się z jajek
Są żółciutkie całe.
Będą z nich kogutki,
Albo kurki małe.
Pisanki
Leżą w koszyczku
Pięknie ułożone
W kolory i wzory
Mocno ozdobione.
- Zabawa dydaktyczna „Przyjęcie dla zajączka”
Przygotowujemy: maskotkę zajączka (lub innego zwierzątka), lalkę i misia, kilka talerzy, łyżeczek, szklanek oraz babę wielkanocną (lub materiał zastępczy np. klocki). Rodzic prosi dziecko aby posadziło zajączka, lalkę i misia przy stoliku i nakryły stół dla każdego z nich. Następnie prosi, aby każdemu z gości na przyjęciu dać na talerzyk dwa kawałki ciasta – dziecko liczy do dwóch, dopełnia do dwóch i odkłada do dwóch. Rodzic może modyfikować zabawę według własnego pomysłu i możliwości dziecka.
- Zabawy ruchowe:
– „Baranki na łące” – Rodzic gra na instrumencie perkusyjnym cicho – dziecko(baranek) biega po łące wolno. Gdy Rodzic gra głośno – dziecko biega szybko.
– „Duże i małe palmy”- Dziecko biega przy dowolnej muzyce. Zatrzymuje się gdy muzyka przestaje grać, na hasło: Duże palmy! – staje we wspięciu na palcach i unosi wysoko ręce. Na hasło: Małe palmy! – przykuca.
– „Zajączki” – Dziecko(zajączek) podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Zatrzymuje się i zajączek nasłuchuje – staje z rękami przy uszach i wykonuje skręty głowy w jedną i w drugą stronę.
- Nauka wiersza na pamięć „Pisanki” D. Gellner
,,Pisanki” D. Gellner
Patrzcie, ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują Świąteczne życzenia