Dzień dobry we wtorek!
Kochani dzisiaj poznamy różne rodzaje pisanek. Weźmiemy też udział w zabawach matematycznych z wykorzystaniem pisanek, dzięki którym poćwiczymy spostrzegawczość, oraz segregowanie według wielkości. Spróbujemy zaprezentować ruchem treść wiersza „Czy to jajko, czy nie jajko?”, a także nauczymy się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Żółty kurczaczek”.
Gotowi?
Zatem zaczynamy!
„Wszyscy są, witam Was” – powitanie dzieci piosenką
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
„Pisanki” – pogadanka
- Czym są pisanki?
- Jakie metody ozdabiania jajek znacie?
- W jaki sposób wy wykonujecie pisanki?
Obejrzyjcie zdjęcia i posłuchajcie nazw pisanek.
- kraszanki – by jajka uzyskały pożądany kolor gotuje się je w naturalnych wywarach, np. z buraka, cebuli czy żyta
- oklejanki – są to jajka otoczone włóczką, tkaniną lub płatkami kwiatów
- nalepianki – to jajka, na które przykleja się wycinanki z kolorowego papieru
- drapanki – wzory wydrapuje się ostrym narzędziem na wcześniej zabarwionej skorupce
- zdobione woskiem – za pomocą szpilki na jajko nanoszony jest gorący wosk, tworząc wzory.
Czyj już teraz wiecie jak nazywają się poszczególne pisanki?
A teraz poruszajmy się trochę podczas zabawy ruchowej. Wasi rodzice przeczytają tekst a Wy ruchem spróbujcie go zilustrować 🙂
Leżą w koszyku piękne pisaneczki. (dziecko leży na dywanie)
Kolorowe, malowane, ładnie układane. (wstaje i obraca się wokół własnej osi)
Pierwsza ma kropeczki (maluje kropeczki palcami w powietrzu)
Druga gwiazdki złote (imituje rękoma gwiazdki)
A na trzeciej siedzi malowany kotek. (poruszają się na czworakach mrucząc i miaucząc)
„Znajdź połówkę” – zabawa matematyczna
Rozłóżcie na dywanie lub stole emblematy pisanek podzielone na połówki. Następnie spróbujcie dopasować i połączyć je w całość. Na koniec spróbujcie poukładać je od największej do najmniejszej 🙂
Usiądźcie teraz wygodnie i wysłuchajcie wiersza czytanego przez mamę lub tatę 🙂
„Czy to jajko, czy nie jako?”
W gniazdku jajko raz leżało, (dzicko leży na dywanie, zwinięte w kulkę)
które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała, (dz. wychyla głowę obracając ją na boki)
małym oczkiem zamrugała (mruga oczami)
Na niej dziobek też malutki, (usta zwija w dzióbek)
co rozjaśni wszystkie smutki.
A na końcu małe nóżki (dz. rozprostowuje nogi)
każda nóżka ma pazurki (porusza palcami stóp)
Jeszcze tylko ogon mały (porusza pupą)
Oto kurczak doskonały. (wstaje i wskazuje na siebie)
Na koniec dzisiejszych zajęć wysłuchajcie piosenki o kurczaczku.
Za każdym razem gdy usłyszycie nazwę koloru, klaśnijcie w dłonie!
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg
Żółty kurczaczek
Ze skorupki wyskakuję,
Mama kurka mnie pilnuje,
A ja biegam tu i tam,
Skrzydełkami macham Wam.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
Jak słoneczko wszystkich cieszę,
Taki ze mnie żółty śmieszek.
Każdy bardzo lubi mnie
I się ze mną bawić chce.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
Wysłuchajcie piosenki kilka razy, a dopiero potem spróbujcie powtórzyć za mamą lub tatą słowa pierwszej zwrotki i refrenu 🙂
Miłego dnia i do jutra!!!