Hop, do szkoły – 5,6 latki

TEMAT TYGODNIA: „HOP, DO SZKOŁY”

szkola podstawowa

PONIEDZIAŁEK:

 

ZAJĘCIE I:

 

  1. Słuchanie wiersza Anny Słomińskiej „Szkoła”.

 

Szkoła Myślę – szkoła jest dla ludzi,

chociaż uczeń w niej się trudzi.

Tu z literek słowa składa,

z cyferkami też się zmaga.

Czyta książki oraz wiersze,

uczy się, co robią świerszcze.

Zmienia nutki na piosenki,

kredką tworzy świat maleńki.

W czasie przerwy z kolegami

powygłupia się czasami.

Tu zabawa i nauka jest dla prawdziwego zucha.

 

Ale po co? – ktoś zapyta.

A no po to, moi mili,

byśmy w życiu mądrzy byli!

 

  1. Omówienie treści:

– O czym opowiada wiersz?

– Kto opowiada w wierszu o szkole?

– Co nas czeka w szkole?

– Jak należy zachowywać się na lekcji, a jak na przerwie?

– Dlaczego chodzimy do szkoły?

– Jak wyobrażacie sobie swój dzień w szkole?

 

  1. Wyjaśnienie dzieciom, jakie pomieszczenia znajdują się w szkole (sala lekcyjna, świetlica, stołówka, sala gimnastyczna, szatnia, biblioteka itd.)

 

  1. Podział na sylaby słów związanych ze szkołą (sala, tablica, ławka, klasa, tablica, lekcja, kreda).

 

  1. Wykonanie kart pracy (pdf Hop do szkoły str 50, 51, 57)

 

Hop do szkoły– karty pracy

 

ZAJĘCIE II:

 

  1. ,,Mój kolega/ koleżanka z którym pójdę do szkoły’’ – rozwijanie umiejętności wykorzystania różnych przyborów, rozwijanie staranności i dokładności, rozwijanie pomysłowości – wykonanie pracy metodą collage. Narysowanie postaci kolegi lub koleżanki na kartce A4, a następnie doklejanie pozostałych elementów krajobrazu z papieru kolorowego, z gazet kolorowych lub czarno-białych, z serwetek itp.

 

 

 

 

WTOREK:

 

ZAJĘCIE I:

 

  1. ,,W szkole jest wesoło’’ – prezentacja historyjki obrazkowej (w kartach pracy), omówienie kolejności zdarzeń. Nadawanie tytułu do historyjki. Rozwijanie słownictwa i logicznego myślenia.

 

  1. „Co by było, gdybyśmy nie chodzili do szkoły… – ekspresja słowna.

 

  1. Zabawa „Co tu nie pasuje?” – rozwijanie logicznego myślenia poprzez klasyfikowanie na podstawie pojęć ogólnych. Uzasadnianie swoich wyborów.

Przykłady:

– tygrys, kot, lew, ryś, pies,

– autobus, samolot, samochód, rower, motor,

– dom, kamienica, tort, blok, igloo,

– pietruszka, kalafior, burak, por, banan,

– koc, koszulka, spodnie, sukienka, kurtka

 

  1. Karty pracy (pdf hop do szkoły str 52, 53, 54, 55)

 

 

Hop do szkoły – karty pracy

 

ZAJĘCIE II:

 

1.,,Spacer po parku” – zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej. Doskonalenie umiejętności skoków, przeskoków na jednej nodze oraz obunóż. Doskonalenie umiejętności wykonywania ćwiczeń w różnych pozycjach wyjściowych.

 

 

Idziemy do parku na wiosenny spacer.– dziecko spaceruje po pomieszczeniu lub ogrodzie.

W parku rosną różne drzewa: wysokie– stoi na palcach, ręce wyciągnięte w górę –i niskie– przechodzi do przysiadu.

W nocy padał deszcz, na alejkach pełno kałuż– dziecko przeskakuje z nogi na nogę.

Na drzewach widać świeże wiosenne liście którymi lekko porusza ciepły wietrzyk.– dziecko kołysze rękami w dowolnych kierunkach.

Parę dni temu burza powaliła olbrzymie drzewo– dziecko przechodzi  do leżenia na plecach.

Gałęzie zajęły całą alejkę– rozkłada ręce na boki, nad głowę, wzłuż tułowia.

Teraz znowu grzeje wiosenne słońce. Dziecko cieszy się i wesoło podskakuje– wykonuje przeskoki z nogi na nogę.

Jesteśmy zmęczeni, wracamy do domu odpocząć- marsz.

 

ŚRODA

ZAJĘCIE I:

  1. ,,Może potem…’’ – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej z wykorzystaniem ilustracji. Omówienie treści – swobodne wypowiedzi dzieci, odwoływanie się do własnych doświadczeń z zabaw, zajęć oraz zawieranych umów w grupie. Link do wiersza https://youtu.be/-462e4IKA40#https://youtu.be/-462e4IKA40

 

„Może potem” M. Strzałkowska

Nasza Basia wprost nie znosi,

kiedy ktoś ją o coś prosi.

Odpowiada: – Może potem.

Jeśli będę mieć ochotę.

Lub inaczej: – Na ma mowy!

Nie mam dziś do tego głowy.

Albo: – Teraz?! Coś takiego!

Teraz robię co innego!

I dodaje: – Szkoda gadać!

Ciągle wszystkim mam pomagać!

 

Aż pewnego razu w szkole

ciut się odwróciły role.

Teraz jest w potrzebie Basia,

a więc zwraca się do Jasia.

A Jaś na to: – Nie ma mowy.

Nie mam dziś do tego głowy.

Basia idzie więc do Zosi

i o pomoc Zosię prosi.

Zosia na to: – Może potem.

Jeśli będę mieć ochotę.

 

Biedną Basię aż zatkało!

Co im się, do licha, stało?!

Podumała, pomyślała,

no i wreszcie zrozumiała…

Patrzy – Krysia w ławce siedzi

i się nad czymś strasznie biedzi.

Biegnie więc do Krysi prędko.

Może pomóc ci, Krysieńko?

Ale Krysia na to: – Nie chcę.

Może później. Jeśli zechcę.

Jeśli chcesz od innych brać,

to sam też coś musisz dać.

 

  1. Omówienie treści wiersza:

– Jak zachowywała się Basia w stosunku do swoich koleżanek i kolegów?

– Co się stało, kiedy sama potrzebowała pomocy?

– Co oznacza powiedzenie: „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”?

– Jakie są cechy dobrego kolegi?

– Kiedy prosimy kogoś o pomoc?

– Jak się czujemy, gdy robimy coś razem i pomagamy sobie?

 

 

  1. „Zabawa „Łańcuszek głosek” – doskonalenie analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Podanie wyrazu związanego ze szkołą, a następnie nazywanie ostatniej głoski w wyrazie i szukanie kolejnego, nowego, na ostatnią głoskę z poprzedniego wyrazu, np. Ołówek – klasa – atramet – tablice – ekran – notes itp.

 

  1. Wykonanie kart pracy.

 

karty 17.06 – dokument

 

ZAJĘCIE II:

 

  1. ,,Idziemy do ZOO’’ – nauka piosenki, dowolna interpretacja ruchowa z wykorzystaniem emblematów zwierząt. https://youtu.be/rXz-hKkUvoM

 

  1. ,,Niech żyją wakacje?’’ – słuchanie piosenki, omówienie jej treści, wspólne śpiewanie refrenu.

https://youtu.be/BauTov9xmZY#https://youtu.be/BauTov9xmZY

 

Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.

Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.

 

  1. ,,Odgłosy zwierząt’’ – zagadki słuchowe. https://youtu.be/hNSYN4ZHMOU#https://youtu.be/hNSYN4ZHMOU

 

  1. ,,Pięknie śpiewam ‘’ – śpiew znanych i lubianych piosenek wg, wyboru dziecka.

 

 

CZWARTEK

 

ZAJĘCIE I:

 

1.,,Mój obrazek’’ – rozwijanie umiejętności projektowania obrazków z figur geometrycznych, rozwijanie pomysłowości, utrwalenie znajomości wyglądu i nazw figur geometrycznych (koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt)- karty pracy

 

  1. Kolorowanie figur geometrycznych w chmurkach,  doklejanie podpisów – koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt,

 

  1. „Geometryczne obrazki’’ – kolorowanie figur geometrycznych według kodu.

 

  1. ,,Ręka lewa ,ręka prawa’’ – utrwalenie stron ciała. https://youtu.be/EuCip5y1464#https://youtu.be/EuCip5y1464

 

karty 18.06 – dokument

 

 

ZAJĘCIE II:

 

2.,,Spacer po parku” – zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej. Doskonalenie umiejętności skoków, przeskoków na jednej nodze oraz obunóż. Doskonalenie umiejętności wykonywania ćwiczeń w różnych pozycjach wyjściowych.

 

Idziemy do parku na wiosenny spacer.– dziecko spaceruje po pomieszczeniu lub ogrodzie.

W parku rosną różne drzewa: wysokie– stoi na palcach, ręce wyciągnięte w górę –i niskie– przechodzi do przysiadu.

W nocy padał deszcz, na alejkach pełno kałuż– dziecko przeskakuje z nogi na nogę.

Na drzewach widać świeże wiosenne liście którymi lekko porusza ciepły wietrzyk.– dziecko kołysze rękami w dowolnych kierunkach.

Parę dni temu burza powaliła olbrzymie drzewo– dziecko przechodzi  do leżenia na plecach.

Gałęzie zajęły całą alejkę– rozkłada ręce na boki, nad głowę, wzłuż tułowia.

Teraz znowu grzeje wiosenne słońce. Dziecko cieszy się i wesoło podskakuje– wykonuje przeskoki z nogi na nogę.

Jesteśmy zmęczeni, wracamy do domu odpocząć- marsz.

 

PIĄTEK

ZAJĘCIE I:

 

  1. ,,Noc świętojańska’’ – omówienie tradycji związanych z nocą świętojańską: plecenie i puszczanie wianków, palenie ognisk, poszukiwanie kwiatu paproci.

 

Noc z 23 na 24 czerwca jest szczególna, ponieważ najkrótsza w całym roku. Słońce zachodzi wtedy najpóźniej i wstaje najwcześniej. Wtedy też rozpoczyna się kalendarzowe lato. Od bardzo dawna z tą nocą (zwaną nocą świętojańską lub Sobótką) wiązały się różne tradycje i zwyczaje. Jednym z nich jest puszczanie na wodę wianków z przymocowaną w środku zapaloną świeczką. Robiły to niezamężne panny – jeśli taki wianek wyłowił kawaler – wróżyło to szybkie wyjście za mąż i szczęśliwe życie. Chłopcy skakali przez ogniska, co miało ich chronić przez złem i nieszczęściem. Tradycyjnie też wypatrywano tej nocy kwiatu paproci. Zgodnie z legendą tej jedynej nocy w roku zakwitają paprocie, wskazując miejsce ukrycia w ziemi skarbów.

 

  1. Rozwijanie zainteresowań tradycjami ludowymi, poszerzenie zasobu słownictwa.

 

  1. ,,Wiosna, lato ,jesień, zima’’ – przypomnienie pór roku – dobieranie podpisów do ilustracji.

 

  1. Zabawa w ciepło – zimno „Poszukiwanie kwiatu paproci” – ukrywamy papierowy kwiat, emblemat dziecko szuka na polecenia ciepło-zimno.

 

  1. Karty pracy.

 

karty 19.06 – dokument

 

Czytanka_z_litera_N

 

 

ZAJĘCIE II:

 

  1. ,,Kwiaty z pasków papieru’’ – wycinanie pasków z kolorowego papieru ,zachowanie bezpieczeństwa podczas pracy z nożyczkami. Sklejanie jednego końca paska do drugiego, tworzenie płatków i liści, doklejanie środków do kwiatu i łodygi. (praca w linku i na zdjęciu)

Oto link  https://www.youtube.com/watch?v=jIBmnjo1Zz0&feature=emb_title

 

kwiaty z papieru

 

To Top