Na tropie wielkanocnych tradycji – 5 latki

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu
– dwie małe doniczki, ziemia, nasiona rzeżuchy oraz ziarna owsa, kolorowy papier, kartka A4, klej, łyżka, jajko ugotowane na twardo.
1.    Wielkanocne tradycje.
      Rodzic pyta dziecko, czy pamięta jakieś wielkanocne tradycje. Dla ułatwienia może przeczytać tekst:
     Święta Wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Chrześcijanie świętują zwycięstwo Jezusa nad śmiercią, przyroda budzi się do życia po zimie.
           Jeden z ważniejszych symboli świąt Wielkiej Nocy to jajka. Ten symbol rodzącego się życia odnosi się także do Jezusa, który pokonał śmierć. Dawniej wierzono, że pisanki mają magiczną moc, np. mogą uzdrawiać chorych. Nigdy ich nie lekceważono. Dziś o ich mocy przypominamy sobie właśnie podczas Wielkanocy – to przecież jajka są pierwszą potrawą spożywaną w Niedzielę Wielkanocną. Składamy sobie życzenia i dzielimy jajkiem.
              Według tradycji podczas śniadania wielkanocnego stół świąteczny powinien być przykryty białym obrusem i udekorowany liśćmi bukszpanu. Na środku stołu stawiamy baranka z cukru lub masła, np. na łączce z rzeżuchy. Rzeżucha to symbol sił witalnych i rodzącego się życia. W Niedzielę Wielkanocną świętujemy! Wstajemy bardzo wcześnie, by pójść na mszę zwaną rezurekcyjną. Następnie zasiadamy do świątecznego rodzinnego śniadania. Wielkanocna Niedziela to czas przeznaczony na rodzinne biesiadowanie.
            Wielkanocny Poniedziałek (lany poniedziałek, śmigus-dyngus) to czas radości, zabawy, psikusów, na które wszyscy czekali przez cały okres postu. W tym dniu polewamy się wodą. Dawniej śmigus i dyngus były osobnymi zwyczajami – śmigus oznaczał tradycyjne smaganie, czyli uderzanie wierzbowymi gałązkami lub polewanie wodą. Wszystko w formie zabawy – chłopcy smagali dziewczęta po gołych łydkach. Dyngus to inaczej wykup. Chłopcy chodzi od domu do domu i w zamian za życzenia i śpiew domagali się wykupu w postaci pisanek, słodyczy, pieniędzy. Z czasem połączono te zwyczaje i dziś tylko polewamy się wodą. Dawniej chodzono po wsi z kogutem – symbolem sił witalnych i urodzaju. Kogutek był mile widzianym gościem w każdym gospodarstwie. Z czasem żywe zwierzęta zastąpiły te gliniane (załączone ilustracje lany poniedziałek dawniej i dziś).
Opowiadanie można uzupełnić o tradycje regionalne, obchodzone w domu.
lany poniedzialek2
lany poniedzialek
2. Zagadki wielkanocne
Rodzic czyta kolejne zagadki, a dziecko odgaduje odpowiedź:
·         Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)
·         Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
·         Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze.(obrus)
·         Jak się nazywa jajko malowane, co na Wielkanoc się przydaje.(pisanka)
·         Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
·         Ma długie uszy, futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek.(zając)
·         Mam czerwone nóżki, jestem żółtą kulką, a kiedy urosnę, to zostanę kurką(kurczątko)
·         Co to takiego, odgadnij mój kotku, są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy je gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć, one twardnieją. (jajka)
·         Jak się nazywa ta pora roku, co ściele dywan zielony wokół(wiosna)
·         Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka aż się kurzy.(zajączek)
·         Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futerka mają. Jak się nazywają? (bazie)
·         Cukrowe – są blisko pisanek. Prawdziwe, rogate – wiodą stado latem na górską polanę. (baranki)
3.    Sianie rzeżuchy i owsa
Rodzic przygotowuje z dzieckiem dwie doniczki napełnione ziemią. Dziecko wysiewa do ziemi w pierwszej doniczce nasiona rzeżuchy, w do drugiej ziarna owsa. Podlewa nasiona wodą. Rodzic tłumaczy dziecku, że trzeba zapewnić odpowiednie warunki nasionkom, aby wykiełkowały – ziemię, wodę oraz słońce. Dziecko może codziennie obserwować kiełkowanie rzeżuchy i owsa. Warto na bieżąco sprawdzać postępy we wzroście roślinek.
4.      Jajka na łyżce – ćwiczenie koordynacji
Rodzic w pokoju wyznacza miejsca startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
5.  
Co jemy w Wielkanoc?
Dziecko wymienia z pomocą rodzica tradycyjne potrawy wielkanocne. Dziecko rysuje potrawy na papierowych talerzykach. Następnie rodzic zamawia dania u dziecka-kelnera – dziecko podaje narysowane przez siebie potrawy, używając poprawnych nazw.
6.   
Praca plastyczna – Pisanka.
Rodzic rysuje na kartce kontur jajka (format A4). Zadaniem dziecka jest wykleić pisankę kolorowym papierem metodą wydzieranki.
To Top