- Jako wprowadzenie do tematu dnia proponuję oglądnięcie filmu edukacyjnego
https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM
- Proszę przeczytać dziecku opowiadanie Joanny M. Chmielewskiej pt: PREZENT DLA OJCZYZNY
– Mamo, to mój rysunek!
– Arek pokazał mamie biało-czerwoną flagę wiszącą na tablicy z przedszkolną gazetką.
– Jak starannie pokolorowałeś. W ogóle nie wyszedłeś za linie – pochwaliła mama. Arek wyprostował się dumnie.
– A jak pani pytała, jaki ptak jest w godle Polski, to Olka mówiła, że sokół, a ja wiedziałem, że wcale nie sokół, tylko orzeł. I jeszcze wiedziałem, że Polska jest naszą ojczyzną. A pani mówiła, że Patryk kocha ojczyznę.
– U was w grupie jest Patryk? – zdziwiła się mama.
– Nie, to taki inny Patryk. Taki, co kocha ojczyznę.
– A może nie Patryk, tylko patriota?
– No tak, patriota. Pomyliło mi się – zgodził się Arek.
– I pani powiedziała, że jak ktoś chce, to może na jutro przynieść albo zrobić coś, co mu się kojarzy z ojczyzną. Może być rysunek albo pamiątka rodzinna, albo coś innego.
– A ty masz już jakiś pomysł? – spytała mama. Arek westchnął i pokręcił głową.
***
Rysunek, pamiątka rodzinna – to było takie zwyczajne, a Arek chciał zrobić coś niezwykłego. Na przykład… na przykład prezent dla ojczyzny. Tylko jaki? Kiedy Arek w urodziny mamy podał jej śniadanie do łóżka, mama powiedziała, że to najpiękniejszy prezent. Ale przecież ojczyźnie nie zrobi śniadania. Gdyby był prezydentem Polski… albo chociaż burmistrzem, wtedy mógłby zrobić coś ważnego. Na przykład odnowić ten stary dom na rynku. Ilekroć babcia koło niego przechodzi, zawsze wzdycha, że żal patrzeć, jak taki piękny zabytek niszczeje. Ale Arek nie był ani prezydentem, ani burmistrzem, więc musiał wymyślić coś innego. Myślał po drodze z przedszkola, w domu podczas zabawy klockami i potem na huśtawce na placu zabaw. Kiedy się huśtał, z góry widział cały plac zabaw i właśnie wtedy wpadł mu do głowy pomysł. Ucieszony Arek zeskoczył z huśtawki i od razu zabrał się do roboty.
***
Następnego dnia Zosia przyniosła do przedszkola rysunek biało-czerwonych kwiatów, Krzysiek – medal pradziadka, Kuba – plecak i mapę Polski z zaznaczonymi miejscami, do których chciałby pojechać, Tosia – magnesy z miejscowości w Polsce, które zwiedziła. Zuzia ubrała się na biało-czerwono. Natomiast Nikola miała niebieskie rajstopy, niebieską sukienkę, na której były przyczepione nazwy miast: Kraków, Warszawa, Gdańsk, i niebieską koronę na głowie. A dzieci miały zgadywać, dlaczego tak się przebrała.
– Wiem! – zawołał ucieszony Jasiek.
– Przecież te miasta leżą nad Wisłą, a ty jesteś Wisłą, królową polskich rzek!
Kiedy przyszła kolej Arka, pokazał zdjęcia. Na wszystkich był ten sam plac zabaw. Ale na jednych zdjęciach widać było koło huśtawki papierki po lodach i batonikach, w piaskownicy podartą reklamówkę, obok ławki wydarte z zeszytu kartki, przy zjeżdżalni kubki od jogurtu i plastikowe łyżeczki. Na innych fotografiach były ta sama huśtawka, piaskownica, ławka i zjeżdżalnia, tylko śmieci znikły.
– Sam posprzątałem – pochwalił się Arek.
– To mój prezent dla ojczyzny. Bo plac zabaw to też kawałek ojczyzny, prawda? Nasza mała ojczyzna.Po przeczytaniu opowiadania można zadać dziecku pytania:
– Co Arek zobaczył na tablicy?
– Jakie barwy ma flaga Polski?
– Jaki ptak widnieje w godle Polski?
– Co dzieciom kojarzyło się z ojczyzną?
– Jaki prezent dla ojczyzny zrobił Arek?
– Co sądzisz o jego postępowaniu?
– Co, Twoim zdaniem, można zrobić dla naszego kraju? - Propozycja zabaw słownikowych
- „Mój dom” – opowiadanie o swoim domu, wzbogacanie słownictwa o wyrazy: dom, blok, kamienica, lokator, sąsiad. Dziecko wymienia imiona domowników, zwierząt domowych. Stara się opowiedzieć o swoich emocjach, odczuciach, kiedy jest w domu.
„Czy znasz swój adres?” – pamięciowe opanowanie swojego adresu. Dziecko powinno znać swój adres (nazwa miejscowości, nazwa ulicy, numer domu, mieszkania).
proszę wytłumaczyć dziecku dlaczego należy znać swój adres? Dlaczego nie wolno go podawać nieznajomym? Dlaczego nie wolno otwierać obcym?
• „Mój dom i moja rodzina” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują kredkami na kartonie swój dom i domowników N. zwraca uwagę na rozplanowanie pracy na kartonie, dobór kolorów, proporcji. Na koniec naklejają wyraz dom.
- 4. Przygotowując dzieci do wprowadzenia kolejnej litery uczymy się piosenki. Bardzo proszę zapoznać dziecko z treścią piosenki, niestety nie mam możliwości posłania melodii:DARIUSZ
Wujek Dariusz zwany Darkiem lubi bawić się zegarkiem.
Sprawdza, która jest godzina i swej żonie przypomina:
„Już jest piąta, moja pani, czas na ciasto z orzechami.
Dziś znalazłem przepis nowy, więc go chciałem wypróbować.
Znamy już takie piosenki o literach:
OLA
Moja koleżanka Ola
zawsze ładnie jest ubrana
gdy przychodzi do przedszkola
z mamusią z samego rana
Ola lubi cudne wzory
ale nie lubi się nudzić
Aby wielki świat poznawać
czasem warto się pobrudzić.
AGNIESZKA
Agnieszka tu mieszka
w tym domku przy płotku
Agnieszka ma pieska,
choć marzy o kotku.
Lecz tak jest w życiu
że my dostajemy
nie zawsze to, czego
najbardziej pragniemy.
MAŁGORZTA
Moja mama Małgorzata
ma bardzo mądrego brata.
Brat ten ma na imię Michał.
Właśnie nas odwiedził dzisiaj.
Gdy poszliśmy z nim na spacer
powiedziała do mnie mama:
Mój brat to dla Ciebie wujek
Mamo to wiedziałam sama.
LENA
Ciocia Lena lubi las.
Bywa w nim gdy znajdzie czas.
Marzy by siąść w cieniu drzewa.
I piosenki sobie śpiewać.
TOMASZ
Tata Tomasz nosi okulary
nie jest już zbyt młody, ale nie jest stary
Razem z moim tatą chodzimy na basen.
a także na rower i grać w piłkę czasem.
IZA
Iza to moja sąsiadka.
ma w domu nowe sztalugi.
i tworzy na nich obrazy
maluje jeden za drugim.
Pędzlem widoki czaruje,
ona ma talent plastyczny
Stara się przelać na płótno
świat, który dla niej jest śliczny.
- „Mój wymarzony dom” –Dziecko buduje dom z różnego rodzaju klocków. Może łączyć materiały. Opowiada o domu swoich marzeń.
Literki do wydrukowania i wycięcia do wykorzystania w układaniu wyrazów z poznanych liter.
literki – plik do pobrania
4. Dziecko ma połączyć kropki ołówkiem i pokolorować tło na czerwono.
Miłej zabawy dzieciaki.