Poznajemy właściwości powietrza – 5-latki pszczółki

1.Poznajemy właściwości powietrza- zabawa z butelką, doświadczenia z powietrzem z wykorzystaniem strzykawki, zabawa z rodzicami i rodzeństwem,, Balonik”, rozwiązanie zagadki, wyjaśnienie co to jest wiatr i dlaczego wieje. Zabawa rytmiczna do piosenki ,,Jesień-Jesieniucha”. rozmowa z dzieckiem kiedy wiatr jest potrzebny, a kiedy przeszkadza. Zabawa Robimy wiatr- naśladowanie różnymi akcesoriami. Analiza wiersza ,,Wiatr”. Karta pracy- znajdź różnice.
2. ,,Latawiec”- praca wg wzoru

1.Poznajemy właściwości powietrza.
Doświadczenie z butelką i rurką do picia napojów. Rodzic zanurza butelkę w misce z wodą, przyciska do dna i puszcza. Z otworów butelki wydostają się bąbelki. Co to jest? – wypowiedzi dzieci. Następnie zanurza koniec rurki w wodzie, dmuchając w nią, wydostają się bąbelki. rodzic. pyta: Skąd wzięły się te bąbelki i co to jest? (powietrze). Rodzic tłumaczy, że są takie przedmioty, które łatwo wziąć do ręki, które trzeba trzymać w naczyniach, np. woda. Lecz są w przyrodzie takie ciała, które nie mają kształtu i nie są widoczne, jak np. powietrze. Wyrażanie swojego nastroju w misce z wodą.

2. Doświadczenia z powietrzem.
Czy powietrze można ścisnąć? –  dziecko otrzymuje strzykawkę, podnosi tłok do góry, przytrzymując palcem koniec strzykawki, próbuje docisnąć tłok do dna. Czy powietrze można uwięzić? – Nadmuchanie balonu i zawiązanie go.

3. Zabawa ruchowa „Balonik”.

4.  Zagadka słowna:

Nie ma ust, a dmucha,
Nie ma skrzydeł, a leci.
Czasem mrozi, czasem dmucha,
Co to, czy odgadną dzieci?

5. Słuchanie wiersza o wietrze

Wiatr jesienny

Wiatr jesienny wpadł do miasta,
Liściem złotym wokół szasta.
Chlapnął sobie zimny deszcz,
Aż nim całym wstrząsnął dreszcz.
Załopotał,
Zatrzepotał
I popędził półspalałem
(Bo miał trochę problem z pionem).
Zrobił obrót i odskoczył,
Po ulicy się zatoczył,
Oparł wianie na parkanie,
Zabełkotał na straganie.
Czknął!
Czapę komuś zdjął.
Papier w koszu zmiął,
Na przystanku coś mruknął,
Dwa razy na kogoś fuknął,
Zatrzepotał na reklamie
I zadzwonił w szyld przy bramie.
Potem mocno dął,
W górę znów się piął.
Ryczał, huczał wniebogłosy,
Drzewa szarpał za ich włosy
I w kominie wył,
Szyby deszczem mył.
Chlustał wodą prosto w oczy
Temu, kto się napatoczył.
Miasto w strzępy rwał,
To był jego szał.
Aż zmęczony, osłabiony
Gdzieś pod wieczór zwiał,
Gdzie do rana grał
…liściem złotym…

6. Rozmowa – wyjaśnienie co to był za wiatr.

7. Wyjaśnienie co to jest wiatr i dlaczego wieje.
Wiatr wieje dlatego, że jedne masy powietrza są cieplejsze od innych. Ciepłe powietrze jest lżejsze od zimnego i unosi się, wtedy zimne powietrze napływa, żeby zająć jego miejsce. Inaczej: wiatr jest to ruch powietrza.

8. Zabawa ze śpiewem ,,Jesieniucha’’rytmiczne wyklaskiwanie refrenu.

Jesień, Jesień – Jesieniucha

Łucja Prus

Ale plucha cha, cha
Plucha cha, cha.
Ale dmucha cha, cha
Dmucha cha, cha.

Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.

Żółta grucha cha, cha
Grucha cha, cha.
Hop do brzucha cha, cha
Brzucha cha, cha.

Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.

 

9. Rozmowa : kiedy wiatr jest potrzebny, a kiedy przeszkadza? Korzystny wpływ (rozsiewa nasiona, zapyla kwiaty, porusza elektrownie wiatrowe, wiatraki, żaglówki, unosi szybowce, balony, latawce, przenosi fale dźwiękowe – dlatego słyszymy słowa, dźwięki). Negatywny wpływ (łamie drzewa, zrywa dachy, linie elektryczne, powoduje sztorm i zatapia statki, towarzyszy burzy, która powoduje szkody).

10. Zabawa: „Robimy wiatr” – naśladowanie wiatru różnymi akcesoriami.

Na zakończenie karta pracy:

roznice

 

 

„Latawiec”- praca według wzoru

To Top