Kłopoty burka- zajęcia dla dzieci 5- letnich

Kochane 5 latki, w tym tygodniu temat zajęć będzie brzmiał „Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy”. Niestety musimy ten czas spędzić w domu, ale mamy nadzieję, że wszyscy spotkamy się zdrowi w przyszłym tygodniu 🙂

Na początek rozwiążcie zagadkę:

Najwierniejszy chyba przyjaciel człowieka,
Nie każdego jednak; na niektórych szczeka. /pies/.

 

A następnie posłuchajcie opowiadania przeczytanego przez rodziców lub starsze rodzeństwo:

„Kłopoty burka” L. Krzemienieckiej

burek

Siadł Burek pod murek i myśli:

Oto przyszła Zima,

a ja budki nie mam.

Nic nie warta budka stara,

bo tu dziura, a tam szpara.

Źle się będę w lutym miał.

Hau, hau, hau, hau, hau, hau!

Chyba zaraz się odważę

i szczeknę na gospodarza”

I łaps Burek gospodarza za nogawicę

burek 1

 

-Gospodarzu przyszła zima,

a wasz Burek budki nie ma.

Nic nie warta budka Burka,

bo tu szparka a tam dziurka.

Jakże będę wam hau, hau, hau

w mrozy domu pilnował.

-A nie róbże hałasu.

Nie mam teraz czasu.

Odszedł gospodarz i najzwyczajniej poszedł do koni, co były w stajni.

Siadł Burek pod murek i znów myśli:

Oto przyszła Zima,

a ja budki nie mam.

Chyba za spódnicę

gospodynię chwycę”.

burek2

 

I łaps! Gospodynię za czerwony rąb spódnicy

-Gospodyni, przyszła Zima

a wasz Burek budki nie ma,

stara budka nic nie warta,

bo tu dziura, a tam szparka

Jakże będę wam hau, hau, hau

domu teraz pilnował?”

-A nie róbże hałasu,

nie mam teraz czasu

Rzekła gospodyni i pobiegła do kuchni, gdzie w nowym saganku gotowała się marchew z kwiatkiem majeranku.

A Burek siadł pod murek i myśli:

Chyba będę musiał

szczeknąć na Franusia,

niech zadba o psisko,

gdy już luty blisko.

Idzie Franuś ze szkoły, a Burek łaps go za guziki:

burek3

-Mój Franusiu przyszła Zima

a twój Buruś budki nie ma.

Gospodarze wciąż zajęci,

Miejże mnie, choć ty w pamięci!

Rozczulił się Franuś nad pieskiem i woła:

-Mój piesuniu, mój malutki,

nie zostawię cię bez budki!

I zrobił Franuś Burkowi nową budkę i mchem ją zaopatrzył i słomą.

Siedzi w niej teraz Burek i szczeka, aż go słychać z daleka:

burek4

-Hau, hau, hau,

nową budkę mam.

 

Odpowiedzcie teraz na kilka pytań:

– Jak się nazywał główny bohater opowiadania?

– Jaki miał problem?

– Kogo prosił o pomoc?

– Kto mu udzielił pomocy?

– Dlaczego powinniśmy pomagać zwierzętom i o nie dbać?

 

Jeśli macie taką możliwość, możecie wydrukować sobie obrazki z opowiadania i je pokolorować.

Spróbujcie teraz ułożyć zdania z wyrazami: gospodyni, Burek, gospodarz, buda (np. Burek bardzo lubi dzieci. itp.)

Podzielmy wyrazy na sylaby: go-spo-dy-ni, Bu-rek, go-spo-darz, bu-da. Na jakie głoski rozpoczynają się te wyrazy? ( g, b).

A teraz mamy dla Was propozycję wykonania pieska. Będziecie do tego potrzebować rolkę po papierze toaletowym, papier w różnych odcieniach brązu, papier czarny i biały, klej, nożyczki oraz pomocną dłoń rodziców 🙂

 

W wolnej chwili możecie pokolorować zadowolonego pieska 🙂

kolorowanka

Życzymy miłej pracy 🙂 Bądźcie zdrowi !

To Top