Dzień dobry!
Powitajmy się wierszykiem 🙂
Stoimy razem ramię przy ramieniu (zbliżamy do siebie ramiona)
możemy być wielcy w oka mgnieniu. (podnosimy rękę wysoko)
Możemy być bardzo mali, (zniżamy rękę)
ale nigdy nie będziemy sami. (łapiemy się za ręce i siadamy na dywanie)
Dzisiaj porozmawiamy na bardzo ważny temat jakim jest niepełnosprawność.
A czy wy wiecie co to trudne słowo oznacza???
„Osoba z niepełnosprawnością” – pogadanka
– Co to jest?
– Co oznacza ten znak?
– Gdzie możemy go spotkać?
To miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością i najczęściej jest zlokalizowane najbliżej wejścia do danego budynku.
Kim jest osoba z niepełnosprawnością?
– Czym ona różni się od nas, gdy jesteśmy chorzy?
Schorzenie, które ma ta osoba, ogranicza jej życie. Często uniemożliwia naukę czy pracę w sposób trwały, tj. może nigdy nie minąć czyli nie da się z tego wyleczyć.
„Ciuciubabka” – zabawa ruchowa
Zapraszamy Was teraz do zabawy w popularną ciuciubabkę – zawiązuje oczy i kilka razy obracamy ją dookoła. Pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa.
„Znajdź to” – zabawa dydaktyczna
Przewiązuje dziecku oczy apaszką i kładziemy gdzieś jakiś przedmiot, np. klocek. Dziecko z zawiązanymi oczami próbuje odnaleźć klocek, a po chwili dajemy mu wskazówki, jak ma się poruszać, by go odnaleźć.
Po zabawie pytamy dziecko?
- Jak się czułeś?
- Czy było to przyjemne?
- Czy się bałeś?
- Co widziałeś?
Osoby, które mają na tyle słaby wzrok lub nie mają go wcale, że przez całe życie mają tak jak Wy, gdy mieliście zawiązane oczy .
- Jak nazywamy taką osobę? (osoba niewidoma)
- Skąd one wiedzą, jak się poruszać, gdzie się zatrzymać itp.?
- Jak możemy im pomóc?
Obejrzyjcie teraz filmik.
Pobawimy się teraz w tor przeszkód.
Będzie Wam do tego potrzebna opaska do przewiązania oczu a także kijek
„Tor przeszkód” – zabawa ruchowa
Ustawimy na dywanie tor przeszkód np z krzeseł i zabawek. Zawiązujemy dziecku oczy apaszką. Jego zadaniem jest przejść tor przeszkód, za pomocą laski wyczuwając przeszkody i dotrzeć na drugi koniec toru.
„Słyszę” – zabawa dydaktyczna
A teraz posłuchajcie:
- Co usłyszeliście?
- Skąd wiedziecie, że to była burza i deszcz?
- Co zrobicie, gdy usłyszycie takie dźwięki?
„Co jeśli…” – zabawa dydaktyczna
Obejrzycie film „INTEGRACJA – Osoby z niepełnosprawnością ruchową”.
- Chłopcu siedzącemu na wózku inwalidzkim wypadła z ręki zabawka. Co robisz?
- Dziewczynka, która nie widzi (ma chore oczy) wybiera się na spacer i potrzebuje takiej samej pary skarpet. Co robisz?
- Chłopiec, który ma rękę w gipsie potrzebuje zapiąć sweter. Co robisz?
- Bawisz się z kolegami piłką na placu zabaw. Przyjeżdża chłopiec na wózku inwalidzkim, który też chce się pobawić piłką. Co robisz?
Każdemu z nas może się przytrafić niepełnosprawność nasza czy naszych bliskich, ale mimo to można normalnie żyć. W dzisiejszych czasach jest mnóstwo udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami i stają się one coraz bardziej samodzielne, ale dobrze, gdy oferujemy im swoją pomoc, towarzystwo.
„Rymy” – zabawa dydaktyczna
Na koniec zapraszamy Was do zabawy w rymy 🙂
Rozkładamy na dywanie odwrócone obrazki, odkrywamy po dwa i nazywamy je, szukając rymów. Jeśli się uda – zabierają je, a jeśli nie – odwracają z powrotem. Zabawa trwa do momentu odnalezienia wszystkich rymów.