Logopedia – jak prawidłowo syczeć

,,Jak prawidłowo syczeć’’ – ćwiczenie prawidłowej artykulacji głoska[s]

Witajcie kochani małe przypomnienie jak syczeć prawidłowo, czyli jak powinny być ułożone wargi, gdzie znajduje się język, co w tym czasie robią zęby ,co dzieje się z powietrzem. Proszę przeanalizujcie informacje wspólnie z rodzicami, które znajdują się na poniższym obrazku.

 

jak syczec

 

 

 

,,Sa,se,sy,so,su’’ – ćwiczenia prawidłowej artykulacji głoski [s]  sylabach otwartych  i śródgłosie sylaby.

Małe przypomnienie głoska [s] w sylabach otwartych. Wodząc palcem po szlaczkach wymawiamy ,,sss’’ w połączeniu z samogłoską czyli sa, se, sy. Dwa ostatnie szlaczki narysuj samodzielnie będą to so, su.   Głoska [s] w śródgłosie sylab – połącz takie same figury powtórz zapisane w nich sylaby.

 

s sylaby otwarte

 

Samolot – ćwiczenia dla małych i dużych

Każdemu kolorowi została przyporządkowana sylaba otwarta z głoską [s], dzięki temu, oprócz sprawności manualnej, możemy przećwiczyć wymowę głoski [s] w nagłosie.(Karta pracy do pobrania w załączniku)

 

samolot s nagłos

 

 

 

Sudoku głoska [s]  – ćwiczenia dla dzieci starszych.

Materiał zawiera trzy karty z dwoma planszami każda i dodatkowymi elementami do wycięcia lub wykreślenia. Na pierwszej planszy znajdują się sylaby z głoską [s] w nagłosie, na drugiej w śródgłosie, a na ostatniej w wygłosie. Zabawa polega na umieszczeniu na planszy brakujących napisów tak, by nie powtarzały się w pionie i poziomie. ( karty do pobrania)

 

sudoku głoska ,,s”

 

 

Wyrazy z głoską [s]

Materiał wyrazowy do utrwalania prawidłowej wymowy głoski [s] – poproście kochani o wydrukowanie kart ,nazywajcie to co widzicie na obrazku, najlepiej ćwiczcie z rodzicem aby mógł on słyszeć waszą artykulację głoski [s] i ewentualnie wychwycić błędy w celu ich eliminacji. Proszę pokolorujcie starannie obrazki i porozcinajcie je. Jeśli chcecie możecie stworzyć memorki wystarczy wydrukować karty podwójnie ,pokolorować takie same obrazki na takie same kolory i do dzieła. Jednak podzielcie sobie te memorki na obrazki które zaczynają się na głoskę [s] macie wtedy 2 karty po 8 obrazków w sumie 16.Jeśli macie świetna pamięć można dodawać obrazki z następnych kart. Możecie zrobić memorki z wyrazami w których głoska [s] – jest w śródgłosie czyli w środku wyrazu lub w wygłosie czyli na końcu wyrazu. Pamiętajcie grając prawidłowo nazywacie to co znajduje się na odkrytych obrazkach – TO SMA MEMORKI LOGOPEDYCZNE. Kiedy już dobrze opanujecie wymowę możecie mięsząc wyrazy. POWODZENIA, PRZYJEMNEJ ZABAWY (karty pracy do pobrania w załączniku)

 

wyrazy z ,,s”

 

 

 

,,Psu smakuje sucha kiełbasa’’ – ćwiczenia w budowaniu zdań

Krótkie ćwiczenie stanowiące etap końcowy pracy nad prawidłową wymową głoski [s] – zdania z obrazkami – przygotowane w formie wklejki do zeszytu. Materiał językowy został przygotowany z zachowaniem czystości fonetycznej – nie zawiera głosek opozycyjnych. W załączeniu plik do wydruku w formacie dwu ćwiczeń na jednej stronie papieru.(Karta do pobrania w załączniku). Ćwiczenie polega na prawidłowym ułożeniu zdania z obrazkami, przy użyciu łączącego je słowa.  Starszemu dziecku można zaproponować również wymyślenie do każdego zdania dodatkowego słowa z ćwiczoną głoską,

np.: Psu smakuje sucha kiełbasa. / Psu nie smakuje słona kiełbasa.

Sowa słucha odgłosów z lasu. / Stara sowa słucha lasu.

Wesoły tygrys jest w paski. / Skóra tygrysa jest w paski.

W sobotę smok spróbuje kapusty. / Smok spróbuje listka kapusty.

Osa spogląda na ostre kaktusy. / Samotna osa spogląda na kaktusy.

Sprytny lis stoi obok samochodu. / Lis stoi obok niebieskiego samochodu.

Młodszemu dziecku można obciąć trzecią kolumnę, porozcinać obrazki i poprosić o ich dopasowanie i ułożenie zdań.

Proponowana karta pracy to także łatwa praca domowa zawierająca czyste fonetycznie słownictwo z głoską [s] w zdaniach.

 

zdania-z-głoską-s

 

 

 

 

 

Gra typu „Ja mam. Kto ma?” utrwalająca wymowę głoski [s].

Gra typu „Ja mam. Kto ma?” utrwalająca wymowę głoski [s]. Wydrukowane, wycięte wzdłuż przerywanej linii i potasowane karty rozdajemy wśród graczy. Wybrana osoba rozpoczyna grę, wykładając kartę i odczytując zdania i nazwy obrazków przedstawionych na karcie. Osoba, która ma kartę z obrazkiem wymienionym przez pierwszego gracza, kontynuuje grę. Ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart, wygrywa. PROSZE PAMIĘTAJCIE O PRAWIDŁOWEJ ARTYKULACJI GŁOSKI [S] .PRZYJEMNEJ ZABAWY (karty do pobrania w załącznik).

 

gra typu Ja mam

 

 

To Top