Mycie zębów ważna sprawa- 5-latki

Witajcie Pszczółki, dzisiaj porozmawiamy o tym jak ważne jest mycie zębów.

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:

2 jajka, ocet, sok z cytryny, sok z czerwonej kapusty, 2 szklane słoiki z nakrętkami, 2 przezroczyste szklanki, flamastry, kredki, papierowy kubek (lub kontury kubka narysowane na kartce)kartka zielona, czerwona, klej, nożyczki.

 

  1. Prawda czy fałsz – Quiz o zębach

Rodzic zadaje dziecku pytania z quizu. Za każdą prawidłową odpowiedź dziecko otrzymuje jeden punkt:

– Stomatolog to lekarz, który zajmuje się zdrowiem naszych zębów. Prawda/Fałsz

– Kiedy dorosła osoba ma usunięty ząb, to w tym samym miejscu wyrośnie jej kolejny. Prawda/Fałsz

– Gazowane napoje wzmacniają nasze zęby. Prawda/Fałsz

– Nie musimy myć zębów regularnie, wystarczy to zrobić raz na tydzień. Prawda/Fałsz

– Kiedy nasz ząb jest chory i zrobi się w nim dziura, stomatolog zakłada w tym miejscu plombę. Prawda/Fałsz

– Częste jedzenie serów oraz picie mleka wzmacnia zęby u dzieci. Prawda/Fałsz

  1. Ćwiczenia logopedyczne – U dentysty

Rodzic siada naprzeciwko dziecka i wykonuje razem z nim gimnastykę buzi i języka:

–  Liczymy ząbki – dziecko i rodzic dotykają czubkiem języka kolejnych zębów szczęki górnej, a potem dolnej, przy szeroko otwartej buzi.

– Czyścimy ząbki – oblizują zęby językiem przez zataczanie kół po zewnętrznej części zębów.

– Szczękamy z zimna – naśladują szczękanie zębami z zimna, przy rozciągniętych wargach

– Szczerzymy zęby – pokazują wszystkie zęby

  1. Rozmowa – jak dbać o zęby?

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat dbania o zdrowie zębów:https://www.youtube.com/watch?v=HBIMofKHjVE -oglądanie filmu edukacyjnego

– Dlaczego powinniśmy dbać o zęby?

– Czy powinniśmy chodzić do stomatologa tylko wtedy, gdy coś złego dzieje się z naszymi zębami?

– Jak nazywają się przybory do higieny jamy ustnej?

      4.Karta pracy -,,Labirynt”,,, Zdrowe produkty”-dziecko wycina obrazki i przykleja zdrowe produkty na zielonej kartce a niezdrowe na czerwonej.
labirynt
zdrowe produkty
     5.Projektowanie swojego kubka do mycia zębów

Dziecko otrzymuje biały papierowy kubek lub narysowaną na kartce sylwetę kubka. Jego zadaniem jest zaprojektowanie i stworzenie swojego kubka mycia zębów.

    6.Kwaśne eksperymenty

Rodzic pokazuje dziecku jajko i wyjaśnia, że jego skorupka zbudowana jest z wapnia, który jest także budulcem naszych zębów. Zaprasza dziecko do wykonania dwóch eksperymentów, które pokażą, co może szkodzić naszym zębom:

– Co powoduje kwas?

Rodzic wlewa do dwóch szklanek sok z czerwonej kapusty (ostudzony), powstały po jej pokrojeniu i zalaniu gorącą wodą. Dziecko określa kolor soku (niebieski). Następnie dziecko wlewa do pierwszej szklanki z sokiem z kapusty kilka kropli soku z cytryny – dziecko obserwuje, jak zmienia się kolor soku z kapusty. Rodzic wyjaśnia, że cytryna zawiera kwas, który zmienia zabarwienie soku z kapusty na jasnofioletowy. Następnie do drugiej szklanki z sokiem z kapusty dziecko wlewa kilka kropli octu (jeśli nie zna jego zapachu i smaku, może powąchać i spróbować odrobinę octu). Ponownie dziecko obserwuje i opisuje, jak zmienił się kolor soku z kapusty (jasnofioletowy). Rodzic wyjaśnia, że kwasy działają szkodliwie na nasz organizm, w tym zęby.

– Co stanie się z jajkiem w kwasie?

Rodzic przygotowuje do eksperymentu dwa jajka, dwa słoiki oraz ocet. Dziecko nalewa do pierwszego słoika ocet, a do drugiego wodę z kranu. Do każdego słoika dziecko wkłada jedno jajko – można wspólnie z dzieckiem podpisać, który słoik zawiera ocet, a który wodę. Następnego dnia dziecko wspólnie z rodzicem przeprowadza obserwację i ocenia wygląd obu jajek. Zauważa zniknięcie skorupki wapiennej na jajku zanurzonym w occie i brak zmian na jajku zanurzonym w wodzie. Rodzic wyjaśnia, że ocet rozpuścił skorupkę jajka. Podobnie kwasy działają na nasze zęby – jeśli nie myjemy zębów po posiłkach, bakterie i kwasy rozpuszczają wapń będący ich budulcem.

7.Utrwalenie piosenki z poprzedniego dnia ,,Myj zęby”
To Top