Serdecznie witamy wszystkie dzieciaki oraz rodziców po świątecznej przerwie. Zapraszamy do dalszej wspólnej nauki oraz zabawy 🙂 W tym tygodniu chciałybyśmy zaproponować tematyką związaną z życiem na wsi. Dziś zapoznamy się ze zwierzątkami zamieszkującymi wiejską zagrodę.
„Na wiejskim podwórku” – zabawa dydaktyczno-matematyczna na podstawie wiersza S. Kraszewskiego:
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate (cielątko),
Kozę – rogate (koźlątko),
Owcę – kudłate (jagniątko),
Świnkę – różowe (prosiątko),
Kurkę – pierzaste (kurczątko),
Gąskę – puchate (gąsiątko),
Kaczkę – płetwiaste (kaczątko),
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Następnie zadajmy dzieciom pytania:
- Jak mówimy na dziecko krowy/kozy/owcy itd.
- Czego wystraszyły się dzieci, że aż się pogubiły?
- Co się stało, że zwierzątka wyszły z kryjówek?
- Która w kolejności jest krowa?
- Jak nazywa się drugie zwierzątko?
- Jakie zwierzątko jest trzecie?
- Czy czwarte zwierzątko to prosiątko?itd.
Zachęcamy do wydrukowania kart obrazkowych przedstawiających wiejskie zwierzątka.
ZwierzetaZwiejskiegoPodworka (1)
„Mieszkańcy wiejskiego podwórka” – zabawa dydaktyczna – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta gospodarskie. Następnie podajemy dziecku nazwę zwierzątka dzieląc go na sylaby np. ku – ra. Zadaniem dziecka jest złożenie sylab w wyraz i odszukanie karty obrazkowej przedstawiającej dane zwierzę.
„Na wiejskim podwórku” – zabawa dydaktyczno-matematyczna na podstawie wiersza S. Kraszewskiego – czytamy dziecku wiersz w odpowiednich momentach pokazując odpowiednie karty obrazkowe. Czytając ostatnią zwrotkę zawieszamy głos i wskazujemy odpowiednią kartę obrazkową, czekamy, aż dziecko dopowie nazwę zwierzątka.
„Czyj to głos?” – zagadki ortofoniczne – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta gospodarskie i odtwarzamy nagrania odgłosów tych zwierząt. Po każdym nagraniu, pytamy dziecko, czyj to głos. Dzieci wskazują odpowiednią kartę obrazkową, nazywają zwierzę i powtarzają wydawane przez nie dźwięki.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE – odgłosy zwierząt
A na zakończenie karta pracy:)