Przedświąteczne porządki – 5-latki

Witajcie Pszczółki

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:

kartka A4, flamastry lub kredki, podstawa wianka („obwarzanek”) wycięty z tektury lub grubego papieru, piórka ozdobne, papier kolorowy, kolorowa krepina, małe ozdoby wielkanocne (jajeczka, kurczaczki, itp.), klej, nożyczki,
1.    Porządki Pana Języczka –
ćwiczenia logopedyczne Dziecko wykonują ruchy językiem ilustrując opowiadanie rodzica:
– Pan Języczek „zamiatają” wszystkie kąty w buzi,
– Pan Języczek maluje policzki wewnątrz,
– Pan Języczek myje okna – dziecko oblizuje najpierw górną, później dolną wargę,
– Pan Języczek maluje podniebienie, próbuje namalować na nim gwiazdki,
– Pan Języczek sprząta po malowaniu – dziecko ponownie wymiata językiem wszystkie kąty w buzi,
– Pan Języczek wietrzy mieszkanie – dziecko nabiera powietrze nosem, wypuszczają ustami.
2. Historyjka obrazkowa- wielkanocne sprzątanie-dziecko układa kolejno ilustracje i opowiada co się dzieje, rodzic może  obrazek rozciąć na puzzle (6-7elementów), zadaniem dziecka jest ułożyć i nakleić na kartce.
h1
h2
h3
3.   Plan świątecznych porządków
Dziecko tworzy z pomocą rodzica listę świątecznych porządków do wykonania (czynności, w których dziecko może uczestniczyć). Rodzic zapisuje je na kartce, przed każdą czynnością rysując kwadrat (aby dziecko mogło odznaczyć czynność po wykonaniu). Dziecko może wykonać ilustracje czynności obok każdego punktu. Następnie listę można powiesić w widocznym miejscu, a zadaniem dziecka jest odznaczenie każdej wykonanej czynności po jej wykonaniu
4.Uważne słuchanie – Wielkie sprzątanie u krasnoludków.
Rodzic jednokrotnie czyta głośno i wyraźnie tekst wierszyka:
(autor nieznany)
Pod czerwonym grzybkiem, przy krzaczku poziomek,
mają krasnoludki swój malutki domek.
Domek choć malutki zawsze jest czyściutki.
Sprzątają w nim co dzień małe krasnoludki.
Jeden myje okna, drugi ściera kurze,
trzeci wielką miotłą zamiata podwórze.
Następnie rodzic zadaje dziecku pytania:
– ilu krasnoludków sprzątało domek?
– co robił trzeci krasnoludek?
– gdzie stał domek krasnoludków?
– czy domek krasnoludków był duży, czy mały?
  
Co to jest Śmigus-dyngus?
4.Rodzic czyta dziecku wiersz Śmigus–dyngus (autorka: M. Terlikowska)
Wie o tym Tomek i Ewa,
Że w śmigus się wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
Oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem.
Dla żartu.
Dla śmiechu.Troszeczkę.
Bo może wiatr chmurę przywieje
I wszystkich was deszczem obleje?

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zwyczaju Śmigusa-dyngusa, który tradycyjnie obchodzony jest w Poniedziałek Wielkanocny. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, czy zdania na temat tego zwyczaju są prawdziwe, czy fałszywe. Dobrze, aby dziecko wyjaśniło, dlaczego:

-W Śmigus-dyngus powinniśmy oblewać wszystkie napotkane osoby wodą.

-W Śmigus-dyngus najlepiej oblewać wodą prosto w twarz.
-Według zwyczaju, oblanie kogoś wodą w Śmigus-dyngus przynosi szczęście.
-Warto w Śmigus-dyngus oblewać wszystkich wodą z pełnego wiadra.

5.    Kalambury – jaka to czynność?

Dziecko na zmianę z rodzicem pokazują sobie jakąś czynność związaną z porządkami przed świętami (np. odkurzanie, mycie okien, ścieranie kurzy, mycie podłogi, itp.). Zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć, jaka to czynność.

6.    Praca plastyczna – wielkanocny wianek ozdobny

Dziecko wykonuje wielkanocną ozdobę – wianek. Na podstawie wyciętej z tektury lub grubego papieru, dziecko przykleja ozdoby – piórka, wykonane przez siebie kwiaty z bibuły , wycięte z kolorowego papieru jajeczka i kurczaczki, lub koloruje narysowane jajeczka i wzorki. Po wykonaniu pracy wiesza ją w wybranym miejscu w domu.
wianek
7.Przypomnienie piosenki ,,Pisanki, pisanki jajka malowane…”
8.Zabawa ruchowa ,,śmieszne figury”Rodzic podaje polecenia, a dziecko wykonuje polecenia:
-złap prawą ręką za lewa nogę, a lewą ręką za prawą piętę.
-prawa ręką za lewe ucho, lewym łokciem dotknij kolana
-złap prawa dłonią lewy łokieć oraz nadepnij prawa stopą na palce lewej stopy.
9.Karta pracy -,,Liczymy zajączki” ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności przeliczania, dziecko rysuje pod zajączkiem tyle kropek ile zwierzątek, kto umie możne wpisać cyfrę.
karta zajaczki
Miłego dnia 🙂
To Top