Dzień dobry Drogie Przedszkolaki 🙂
Przez jakiś czas nie będziemy widywać się w przedszkolu, ale mamy nadzieję, że ten czas szybko minie i znów się spotkamy.
A tym czasem witam Was wirtualnie w tym przedświątecznym tygodniu.
W poniedziałek słuchając wiersza „Już Wielkanoc” zapoznamy się z wielkanocnymi tradycjami. Wybierzemy produkty, które umieszczamy w wielkanocnym koszyczku i zapoznamy się z ich symboliką. Poćwiczymy także motorykę małą wykonując masażyk relaksacyjny „Sen o pisankach”.
1. „Pokaż proszę”
Na powitanie powtórzcie wierszyk za mamą lub tatą:
Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!
„Święta wielkanocne” – zabawa dydaktyczna –
Poproście rodziców o kalendarz i odszukajcie Niedzielę Wielkanocną,
Czy wiecie, jakie święto będziemy wtedy obchodzić (Wielkanoc) oraz jaka niedziela była w dniu wczorajszym (Palmowa)?
Zabierzcie teraz piłkę i rzucajcie do mamy i taty wymieniając słowo, które kojarzy się Wam ze Świętami Wielkanocnymi.
Święta Wielkanocne są to święta, które katolicy obchodzą wspominając to, jak Pan Jezus umarł, a potem zmartwychwstał, czyli wrócił do życia. Składają się one przede wszystkim z dwóch dni – Niedzieli Wielkanocnej i Poniedziałku Wielkanocnego, inaczej „Śmigusa-Dyngusa”. Mają one miejsce na wiosnę, jednak co roku w innym terminie.
„Hopsasa” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza B. Szelągowskiej – dzieci wykonują ruchy, wynikające z treści rymowanki czytanej przez rodzica.
Hopsasa, hopsasa
podskakują nóżki (podskakujemy w miejscu)
hopsasa, hopsasa
stańmy na paluszki. (stajemy na palcach)
Hopsasa, hopsasa
zakręćmy się wkoło (obracamy się wokół własnej osi)
hopsasa, hopsasa,
ale nam wesoło. (uśmiechamy się/śmiejemy się)
4. „Już Wielkanoc” – słuchanie wiersza M. Majchrzak– dzieci siedzą wygodnie rodzic czyta wiersz:
Już Wielkanoc
Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.
Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.
Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.
Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.
A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.
Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.
Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.
I barwinek jest zielony
w świeże kwiatki ustrojony.
A teraz spróbujcie odpowiedzieć na temat treści wiersza i doświadczeń własnych:
- W jaką porę roku i w jakim miesiącu mają miejsce święta Wielkanocne w wierszu?
- Jaki panuje podczas nich nastrój?
- Jaka jest pogoda?
- O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
- Jak nazywa się wielkanocny koszyczek z pokarmami?
- Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?
Zaśpiewajcie swoim rodzicom piosenkę której uczyliśmy się w tym miesiącu 🙂
https://www.facebook.com/panirytmika/videos/2974286042631067/
„Co w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna –
- Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
- Co się z nim robi?
W tzw. Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania.
Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.
- baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
- jajko – symbol nowego życia
- chleb – symbol dostatku, pomyślności
- wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
- babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
- chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
- sól – chroni od zepsucia
Na koniec zapraszam Was do relaksacji 🙂
„Sen o pisankach” – masażyk relaksacyjny – usiądźcie za mamą lub tatą którzy przeczytają Wam wierszyk, a Wy pokazujcie ruchy, na ich plecach.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie sobie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach (uderzamy delikatnie palcami w plecy)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę, czyli kreski z góry na dół i z boku na bok)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki, pętelki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki – małe kółko, większe kółko, nóżki, dzióbek)
Ciii…… wiosna, wiosna ach to ty! (masujemy plecy całymi dłońmi)
A teraz poproście rodziców o wydrukowanie kolorowanki 🙂
Miłego dnia i do jutra Kochani!