Kręci się, kręci – 3,4 – latki – czwartek – 12.11

Dzień dobry Drogie Biedroneczki i Motylki!!!

1. Kochani na powitanie zapraszam Was do zabawy w dobrze Wam znaną zabawę pt. „Wiewióreczka mała”

Pamiętacie tą zabawę?

Gdy usłyszycie refren podskakujecie jak wiewióreczki w rytm muzyki. Gdy usłyszycie słowa piosenki o tym,że wiewióreczka spotyka kolejne zwierzątko, zapraszacie do zabawy mamę lub tatę 🙂

2. Wysłuchajcie zagadki

„Nie ma ust, a dmucha, Nie ma skrzydeł, a leci. Czasem mrozi, czasem chucha, Co to, czy odgadną dzieci?”

Czy znacie odpowiedź?

Oczywiście to wiatr!

Kontynuujemy temat o wietrze, a dzisiaj porozmawiamy też o wiatrakach i ich zastosowaniu.

Obejrzyjcie krótki filmik!

2. „Wiatraczki” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

Zapraszam Was teraz do zabawy wiatraczki 🙂

Dzieci to wiatraczki. W zabawie klęczą (lub stoją) w dowolnym
miejscu. Na hasło  Wieje wiatr wykonują wyprostowanymi rękoma obszerne krążenie w tył lub w przód – skrzydła wiatraka obracają się. Na hasło: Wiatr przestaje wiać dzieci opuszczają ręce wzdłuż tułowia, utrzymując skorygowaną postawę.

3. „Ogrodowe wiatraczki”

Obejrzyjcie zdjęcia rożnych rodzajów wiatraków.

Wiatraki różnią się budową oraz przeznaczeniem. Zastanówcie się jakie jest przeznaczenie wiatraków z obrazków.

 

643729_0_i1064 3919572-wiatraki

fototapeta-na-sciane-wiatrak-grecja-fp-4757_25641

stary-wiatrak wiatraczek-z-drewnianym-kijkiem-vilac
Usiądźcie teraz wygodnie i posłuchajcie opowiadania.

„O wietrze łobuziaku” – A. Galicka

– Ćwir, ćwir, ćwir – ćwierkały wróbelki i niechcący obudziły śpiący w gałęziach drzewa wiatr. – Ćwir, ćwir, ćwir – ćwierkały wróbelki i niechcący obudziły śpiący w gałęziach drzewa wiatr. – Uuaaach – ziewnął wiatr i przeciągnął się tak, że wszystkie liście zadrżały i zaszumiały. – Obudził się! – ćwierkały wróbelki. – I pewnie zaraz zacznie psocić. Wiatr wyjrzał spomiędzy liści i zobaczył ciemne chmury, które płynęły po niebie. – Zrobię im figla – gwizdnął. – Dmuchnę tak mocno, że zaraz je wszystkie przegonię. I po chwili wiatr gwizdał, świstał i dmuchał, a chmury uciekały jedna za drugą, aż w końcu zaświeciło słońce. Wróbelki wygrzewały się w słońcu, a wiatr kręcił się koło nich i pytał: – Chmury przegonione. I co teraz? Nudzi mi się. – Leć nad górkę – ćwierkały wróbelki. – Tam jest dla ciebie zabawka. Wiatr zakręcił się, zagwizdał i pofrunął nad górkę, na której stał wielki wiatrak. – Hej, czemu się nie kręcisz? – zawołał. – Nikt już dziś nie używa mnie do mielenia mąki – zaskrzypiał wiatrak. – Teraz są młyny elektryczne. Nikomu nie jestem potrzebny. – Ale można pokręcić się dla zabawy – zaśmiał się wiatr i wkręcił się w skrzydła wiatraka. Trochę się przy tym zasapał i zadyszał, ale wreszcie stary wiatrak ruszył, obracając skrzypiącymi ramionami. – To była zabawa! – gwizdał wiatr, kręcąc się między drzewami. – Uważaj! – ćwierkały wróbelki. – Połamiesz gałęzie! Ale wiatr ich nie słuchał, bo już wymyślał nowe figle. Zobaczył, że drogą idzie na spacer Agatka ze swoim tatą. Wiatr zerwał tacie z głowy kapelusz i turlał nim po drodze. – To dopiero zabawa! – chichotał. Agatka z tatą biegli coraz szybciej, aż wreszcie dogonili kapelusz. – To moja zabawka! Oddajcie mi – świstał wiatr, ale tata mocno trzymał teraz kapelusz. Wiatr, niewiele myśląc, wyrwał Agatce z ręki kolorowy latawiec. Zabrał go ze sobą na drzewo i tam zmęczony zasnął. Wróbelki siedziały cicho, by nie obudzić łobuziaka. A wiatr spał tak mocno, że nawet nie zauważył, kiedy tata ściągnął latawiec z drzewa i oddał go Agatce.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Co robił wiatr?

– przeganiał ciemne chmury,

– poruszał wiatrak we młynie,

– zerwał tacie kapelusz z głowy,

– porwał Agatce latawca

Czy wiatr jest potrzebny i do czego służy? 

– do poruszania drzewami

– do suszenia prania

– żeby latały latawce

– do poruszania wiatraków

-wiatr rozsiewa nasiona, zioła, suszy trawę

– dzięki niemu możemy pływać żaglówką, wytwarzać prąd

Co by było, gdyby nie było wiatru?

-liście nie spadałyby z drzew,

-chmury nie płynęłyby po niebie,

– latawiec nie uniósłby się w górę.

Czy wiatr jest pożyteczny, czy szkodliwy dla przyrody?

-Wiatr jest potrzebny, ale bywa też i niebezpieczny, groźny

4. Zabawa pantomimiczna „Pokaż wiatr bez słów”

Spróbujcie teraz naśladować wiejący wiatr- słaby, silny, huragan – gestem, mimiką, ruchem ciała 🙂

5 .Słuchanie piosenki „Wiatr – psotnik”

Wysłuchajcie piosenki o wietrze psotniku oraz dowolnie, w wymyślony przez Was sposób zinterpretujcie, pokażcie ruchem i gestem  słowa piosenki 🙂

6. Wiatraczek – praca plastyczna

Na koniec dzisiejszych zajęć spróbujcie wykonać własny wiatrak.

Potrzebne Wam będą do tego

  • kartka A4
  • klej
  • pinezka
  • patyk

Składamy kartkę A4 po skosie łącząc krótszy bok z dłuższym. Odcinamy nadmiar papieru i rozkładamy. Składamy kwadrat na pół „róg do rogu”, otwieramy, obracamy i ponownie składamy „róg do rogu”. Otrzymaliśmy dwie krzyżujące się linie. Rozcinamy figurę wzdłuż linii zgięcia, ale nie tniemy do końca. Zatrzymujemy się ok. 4cm od środka. Smarujemy klejem środek i przyklejamy pierwszy róg. Ponownie smarujemy i przyklejamy trzeci róg. Potem piąty i siódmy. Z tekturki wycinamy koło o śr. 3-4 cm. Pinezką robimy w nim dziurkę a potem przyczepiamy je do środka wiatraczka. Teraz przytwierdzamy wiatraczek do patyka i gotowe.

27ec5dc4e382ddb9961214eba78fc908

Miłego czwartku 🙂

To Top