W poszukiwaniu wiatru 5 latki

Dzień dobry przedszkolaki, witamy Was w nowym tygodniu z nową energią i nadzieją, że niebawem spotkamy się w przedszkolu 🙂

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o wietrze, bardzo charakterystycznym zjawisku atmosferycznym jesieni. Jak wiecie wiatr może być lekki, delikatny, wtedy nazwiemy go wietrzykiem, albo bardzo silny, czyli wichura. Spróbujemy na początek poćwiczyć siłę wiatru. Przypominamy, że prawidłowy oddech to wdech nosem, wydech ustami.

Przygotujcie sobie jakieś lekkie przedmioty na stoliku. Będziecie w nie dmuchać z różnym natężeniem. Dmuchamy na zabawkę lekko, mocno albo przerywanymi dmuchnięciami. Spróbujcie swoich sił.

Jak już poćwiczyliście oddychanie, odpocznijcie i posłuchajcie wiersza pt. „Wiatr” B. Szurowskiej.

„Wiatr ”

Kto siłę tak ogromną ma,

że wiatraków potężne ramiona obraca lekko jak zabawkę?

Kto buja huśtawkę między brzozami i kto czasami,

choć go nie widać wcale, po morzu goni fale?

Kto w żagle statków dmucha

i kto nad ranem słucha morskich bajek zaklętych w muszelce?

Kto budzi do życia serce dzwonu

i komu nisko kłaniają się drzewa?

Kto w polu gwiżdże i w lesie śpiewa?

Kto w oknie porusza firanki?

Kto zapach macierzanki przynosi mamie w prezencie?

I kto zaklęcie echa pamięta?

Kto flagą powiewa w święta?

Kto w rumaki zmienia chmury

i kto do góry unosi wiosenną piosenkę słowika?

Kto zimą płatki śniegowe zaprasza do białego walczyka?

Kto liście jesienne niesie we wszystkie świata strony?

Kto zmienne ma humory – spokojny jest lub szalony?

Kto czasem dzieci kołysze, a czasem budzi zły czas?

Kto czasem sieje drzewa, a czasem niszczy las?

Kto jednym potężnym oddechem potrafi zmienić świat?

Kto wrogiem jest i przyjacielem?

To ruch powietrza – wiatr.

 

Spróbujcie teraz odpowiedzieć na kilka pytań:

– W jaki sposób możemy się przekonać o obecności wiatru?

– Jakie przedmioty poruszał wiatr w wierszu?

– Jaki może być wiatr?

Opowiedzcie z rodzicami o składnikach pogody.

 

Posłuchajmy odgłosów wiatru

 

I jeszcze kilka zagadek, wytężcie teraz słuch:)

 

„Wiatr – czasem wróg, czasem przyjaciel”. Spośród wszystkich przedstawionych obrazków wybierzcie te, na których wiatr pomaga ludziom i przyrodzie. Uzasadnij swój wybór. Następnie pokolorujcie wskazane obrazki. Na zakończenie podajcie przykłady niszczycielskiego oddziaływanie wiatru oraz podzielcie się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami z rodzicami.

karta 001

 

Na zakończenie zajęć zachęcamy Was do wykonania kolorowych ptaszków. Poproście o pomoc rodziców. Takie ptaszki możecie zawiesić na sznureczkach i na pewno będą  fruwały przy każdym ruchu powietrza 🙂

 

Życzymy Wam miłej zabawy.

To Top