Dzień dobry Kochani w środę!
Rozpoczynamy podroż po Europie! Dzisiaj zatrzymamy się w Hiszpanii, gdzie nauczymy się rytmicznego tańca Flamenco i wykonają prace plastyczną: „Wachlarz” bądź „Maska Zorro” oraz rozwiniemy swoje umiejętności matematyczne poprzez zabawy z hiszpańskimi owocami.
Gotowi??
Jasne , że tak!
Na początek przypomnijmy sobie refren piosenki, którą poznaliście wczoraj, pamiętacie?
„Podróż po Europie” – nauka rymowanki
Popatrzcie na ilustracje, wiecie co co to jest?
Jest na nim wiele kontynentów, ale my będziemy podróżować w tym tygodniu po jednym – po tym, na którym mieszkamy. To jest EUROPA.
Znacie nazwy pozostałych kontynentów?
Powtórzcie tekst rymowanki:
Polska leży w Europie, to przedszkolak mały wie.
Aby poznać inne kraje, na wycieczkę jechać chce.
„Wsiąść do pociągu…” – zabawa dydaktcyzno-ruchowa
Zapraszamy Was teraz do pociągu, okrązcie w Waszym domku caaaały pokój!!!
Zatrzymajcie się…
„Hola!” czy domyślacie się, gdzie wysiadamy? W Hiszpanii!!!
Powtórzcie hiszpańskie cześć, czyli: „Hola!”.
Popatrzcie na mapę Europy, znajdźcie Hiszpanię na mapie, zaznaczona jest kolorem niebieskim
A teraz postaraj się odszukać Hiszpanię na mapie, gdzie nie jest zaznaczona kolorkiem 🙂
- Czy to daleko od Polski?
- Co jest wokół tego kraju?
- Jaka jest tam pogoda? (Hiszpania otoczona jest Morzem Śródziemnym i Oceanem Atlantyckim oraz pasmami górskimi, stąd klimat jest różny – od chłodnego i deszczowego, po suchy i gorący)
- Co wiecie o tym kraju? (obowiązuje tam język kastylijski, czyli hiszpański, ale w różnych regionach są też inne. Jest to drugi najbardziej rozpowszechniony język na świecie)
- Czy znacie stolicę Hiszpanii? Jej nazwa rozpoczyna się na Madr…
- Czy ktoś był w Hiszpanii?
Jak wygląda, jakie ma kolory?
„Kolorowe morze” – zabawa ruchowa
Hiszpania otoczona jest morzem i oceanem. Poproście mamę o chustkę i zróbcie morskie, choć kolorowe fale.
„Owocowa Hiszpania” – zabawy matematyczne
Niektóre regiony Hiszpanii, np. Andaluzja, są bardzo słoneczne. Pozwala to na dobre zbiory.
Jak myślicie, które owoce mogą potrzebować takiego klimatu? Popaptrzcie na obrazki, potraficie nazwać te owoce?
awokado, pomarańcza, mango, arbuz, cytryna, truskawki, mandarynki, melon.
Spróbujcie rozwiązać zadania
- Natalia podczas pobytu w Hiszpanii kupiła dwie pomarańcze, trzy mandarynki i arbuza. Ile owoców kupiła Natalia?
- Po drodze zjadła dwie mandarynki . Ile owoców zostało?
- Marek miał trzy cytryny, awokado i cztery truskawkiIle owoców miał Marek? Jego siostra kupiła mango i melona. Ile owoców mają razem?
- Marysia kupiła trzy mandarynki i arbuza . Po przyjściu do domu zjadła mandarynkę Brat przyniósł jej dwie truskawki. Ile ma teraz owoców?
„Hiszpańskie atrybuty” – wykonanie pracy plastycznej
Słyszeliście o postaci Zorro. Jest to postać, która według legendy pomagała biednym w Kalifornii, która wtedy należała do Hiszpanii. Jej znakiem charakterystycznym była wielka litera Z, którą się podpisywał, tam, gdzie się pojawiał. Waszym zadaniem będzie wykonać wybraną przez siebie pracę plastyczną: maskę Zorro lub wachlarz, z którym często tańczą hiszpańskie tancerki.
- Ozdabiamy czerwone kartki według własnego pomysłu – dzieci mogą rysować, wycinać ozdobnymi dziurkaczami.
- Składamy kartki w harmonijkę.
- Trzymamy u dołu, a górę rozkładamy na kształt wachlarza.
- Na dole związujemy wstążeczką – jeżeli jest taka potrzeba nauczycielka pomaga.
- Wachlarz gotowy.
- Kolorujemy maskę na czarno.
- Wycinamy maskę – zwracamy uwagę dzieci, że otwór na oczy musimy wyciąć od środka – tak, żeby nie przeciąć maski.
- Przyklejamy do maski słomki lub robimy dziurkaczem dziurki i przywiązujemy sznurek/tasiemkę – jeżeli jest taka potrzeba nauczycielka pomaga.
- Maska gotowa.
„Taneczna Hiszpania”- zabawa dydaktyczna –
Czy znacie jakieś tańce, pochodzące z Hiszpanii oraz czy ten kraj kojarzy im się ze spokojem czy raczej energią? Tamtejszy naród jest uważany za ognisty, więc również hiszpańskie tańce są bardzo energetyczne i żywiołowe. Często towarzyszy im klaskanie czy granie na kastanietach. Następnie prezentuje filmiki z poszczególnymi tańcami, o których opowiada.
Paso Doble – przedstawia hiszpańską tradycję, jaką są walki z bykami na arenie nazwanej corridą. Partner reprezentuje torreadora, a partnerka – czerwoną płachtę na byka. Pierwsza część tańca to wejście torreadora na arenę, druga – walkę z bykiem, a trzecia symbolizuje paradę po zakończeniu walki. Jest więc to taniec bardzo aktorski, widowiskowy.
Bolero – taniec ludowy, bardzo stary. Często towarzyszy mu gra na gitarze, tamburynie i na kastanietach, a także śpiew. Dużo stoi się w nim na palcach, gestykuluje dłońmi, robi wykroki i obroty. Wykonuje się go solo lub w parach.
Flamenco – bardzo rytmiczny, rytm jest wybijany poprzez klaskanie, pstrykanie palcami, stukanie obcasami czy kastaniety. Tańczy się go solo, w duecie lub grupie. Tancerki ubrane są w charakterystyczne falbaniaste spódnice, często posiadają także wachlarz. Panowie są ubrani na czarno.
Jota – taniec często wykonywany w grupie, z kastanietami w rękach. Ruchy nóg to przeplatające się kroki i podskoki. Tancerze wysoko unoszą kolana i dużo się obracają.
Który z tych tańców podobał im się najbardziej i dlaczego?
„Piłka” – zabawa ruchowa
A czy znacie kluby piłkarskie z Hiszpanii? Dwa najlepsze to FC Barcelona i Real Madryt – kluby te niejednokrotnie odbywały ze sobą wyrównane mecze, nie tylko na arenie krajowej, ale także w Lidze Mistrzów, która obejmuje cały świat. Tam grają najlepsi piłkarze, jak np. Messi czy Ronaldo. Zabierzcie teraz piłki i pobawcie się w piłkarzy!
Buziaki na resztę środy!
Do jutra 🙂