Witamy Was serdecznie w czwartek!
Dzisiaj rozwiążemy zagadki słuchowe oraz poznamy zasady letnich zabaw na łące i w lesie. Wykonamy również kartę pracy „W podróży po Polsce” .
„Podróż za jeden uśmiech” – powitanie z dziećmi
zapraszamy Was do podróży środkiem transportu, który wybraliście w poprzednich dniach , naśladując odpowiadające mu ruchy.
Zabawa może odbywać się przy muzyce np. „Wakacyjne reggae”.
„Wyjrzyjcie przez okna i zobaczcie, jak tu zielono! A jakie wysokie drzewa, to chyba sosny. A tam kawałeczek dalej? Zielona trawa i mnóstwo kwiatów. Może teraz tutaj odpoczniemy?
Usiądźcie teraz i i zastanówcie się gdzie są takie miejsca. Dziś zatrzymamy się właśnie na łące i w lesie.
„Co to za miejsce?” – zagadki słuchowe
Zamknijcie teraz oczy oczy i posłuchajcie odgłosów z różnego otoczenia:
lasu, łąki, morza, górskiej rzeki, wsi, miasta
Po każdym z nich zatrzymujemy i pyta dzieci, co słyszały i z jakiego miejsca mogły pochodzić te dźwięki.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
„Zaczarowana kraina” – zabawa ruchowa
Zapraszamy Was teraz do zaczarowanej krainy.
Dzieci poruszają się swobodnie w rytmie dźwięków harfy.
Po chwili zacznijcie odwzorowywać usłyszane zdania 🙂
- Hokus-pokus, fiki-miki, skaczemy teraz jak pajacyki – dzieci wykonują pajacyki
- Aby odpocząć sobie przez malutką chwilę, zamienię was teraz wszystkich w motyle -dzieci udają, że są motylami, robiąc z rąk skrzydła i truchtając
- Hokus-pokus, czary-mary popatrzcie, jak skacze zajączek szary – dzieci podskakują obunóż w miejscu, robiąc z rąk raz uszy, raz wąsiki
- Nad wodą siedziały żabki zielone i patrzyły na to wszystko zadowolone – dzieci kucają i skaczą, najpierw przenoszą do przodu ręce, a potem nogi
- Pojawił się również pan bocian nieduży i pogonił żabki prosto do kałuży – dzieci naśladują chód bociana z wysoko podniesionymi nogami, na koniec stają na jednej nodze.
„Pod namiotem” – pogadanka
Co można robić na wakacjach w lesie i na łące (odpoczywać, spacerować, podziwiać przyrodę, szukać różnych gatunków roślin i zwierząt, jeździć na rowerze, puszczać latawce itp.)
Często w takich okolicach są specjalne miejsca, w których można rozłożyć namiot.
- Jak się one nazywają? (pola namiotowe)
- Czy ktoś kiedyś spał pod namiotem?
- Jeśli tak, to gdzie to było?
- Co trzeba jeszcze ze sobą mieć, by spać pod namiotem? (materac lub karimatę i śpiwór)
- Jak przygotowuje się posiłki, będąc w domku w lesie lub pod namiotem? (ma się ze sobą specjalny palnik lub organizuje grille i ogniska)
- Czy wszędzie w lesie/na łące można rozpalać ogniska? (nie, tylko w wyznaczonych do tego miejscach)
- Dlaczego? (łąka/las mogą się zapalić, a ogień w takich miejscach szybko się rozprzestrzenia).
Podajcie zasady zachowania się na łące, w lesie i pod namiotem. Pamiętajcie, żeby ich przestrzegać.
- zabieramy ze sobą śmieci z powrotem
- ogniska i grille urządzamy tylko w wyznaczonych do tego miejscach
- chodzimy po wyznaczonych ścieżkach
- nie niszczymy roślin, które są miejscem życia i pokarmem dla zwierząt
- mówimy cicho, by nie straszyć zwierząt i nie przeszkadzać innym
- namiot rozbijamy tylko w wyznaczonych do tego miejscach
- pozostajemy blisko opiekunów.
„Jestem Polakiem” – utrwalenie piosenki
Pamiętacie naszą piosenkę tygodnia? Mamy nadzieję, że potraficie ją już zaśpiewać 🙂
„Szumi las” – zabawa ruchowa
dzieci poruszają się swobodnie do piosenki „Jestem Polakiem”.
Co jakiś czas zatrzymujemy muzykę , a zadaniem dzieci jest się nie ruszać. Mówimy krótki wierszyk : Szumi las, szumi las, wymień drzewo, które znasz.
Dziecko ma za zadanie wymienić nazwę znanego mu drzewa, a jeśli ma z tym problem to zwierzęcia, żyjącego w lesie. Włączamy dalej piosenkę i powtarza zabawę 4-5 razy.
„W podróży po Polsce” – wykonanie kart pracy
Wykonajcie kart pracy zgodnie z poleceniami 🙂
Na koniec zapraszamy Was do podróży 🙂
Spróbujcie ilustrować ruchem słowa krótkiej opowieści 🙂
„Spacer na łąkę” – opowieść ruchowa
Jest piękny słoneczny dzień. Słońce mocno grzeje, wieje lekki wiatr. Co robić w taki dzień? Wyciągamy z górnej półki plecak, kocyk i strój kąpielowy (wspięcie na palce, wyciąganie ramion w górę). Zakładamy plecak i wędrujemy na łąkę (spokojny marsz). Na łące nie ma jeszcze ludzi. Rozglądamy się, szukając miejsca dla siebie (robimy z rąk daszek i rozglądamy się). O, tam jest! (wskazujemy palcem) Rozkładamy kocyk i kładziemy się na nim (leżenie tyłem). Jest przyjemnie, słońce ogrzewa naszą skórę, wyciągamy się. Przetaczamy się na drugą stronę i ponownie rozciągamy. Wiatr delikatnie chłodzi rozgrzaną skórę. Obserwujemy płynące na niebie obłoczki, które przesuwają się leniwie. Wolno wstajemy i przeciągamy się na wszystkie strony, wesoło podskakujemy. Jest pięknie i kolorowo wokół nas, przyglądamy się kwiatom, wdychamy ich wspaniałe zapachy (wciąganie powietrza nosem). Pochylamy się (skłon tułowia w przód), ale co to usiadło nam na ręce? To biedroneczka (liczymy na palcach, ile ma kropek). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie ma kolorowych motyli (robimy daszek z ręki nad czołem). Rozglądamy się dookoła. Są! (robimy z rąk skrzydełka i wirujemy wkoło). Ojej, zerwał się silny i zimny wiatr (machamy rękoma). Chyba czas już wracać (marsz i po chwili siad w kole).
Miłego czwartku!!! 🙂