Dżungla- zajęcia dla 6 latków

„ DŻUNGLA”

 

dzungla

 

 

PONIEDZIAŁEK:

 

ZAJĘCIE I:

  1. „Tropikalny las” – zapoznanie z dżunglą i zwierzętami w niej mieszkającymi na podstawie dwóch prezentacji.

https://youtu.be/NuEOcx7aAYY

https://youtu.be/oRVBEKuIKh4#https://youtu.be/oRVBEKuIKh4

  1. Podział nazw zwierząt na sylaby i głoski – słoń, żyrafa, krokodyl, tygrys, lew, małpa, tukan, tapir.
  2. Ekspresja słowna: „Co by było gdybym był słoniem…,krokodylem…, małpą uzasadnianie swojego wyboru.
  3. Zabawa ruchowa: „Zwierzęta” – dziecko tańczy do ulubionej piosenki gdy muzyka ucichnie zamienia się w wybrane zwierzę i naśladuje go ruchem (żyrafa, wąż, słoń, małpa)
  4. Wykonanie kart pracy – pokoloruj małpkę, rozetnij, złóż i przyklej (1) Połącz dorosłe zwierzęta z młodymi (2). Pokoloruj tyle słoni, ile wskazują paluszki dłoni(3).Policz sylaby (4).

 

 

karty pracy 08.06 – dokument

 

 

ZAJĘCIE II:

  1. „Zwierzęta z dżungli” – wykonanie wybranego zwierzątka (tygrys, lew, żyrafa, niedźwiedź, wąż) z papierowych talerzyków. Malowanie farbami, doklejanie brakujących elementów z papieru kolorowego. Można również wykorzystać inne dostępne materiały wg uznania. (przykładowe prace na zdjęciu)

zwierzeta

 

WTOREK

 

ZAJĘCIE I:

 

  1. „Afryka dzika” – zapoznanie z wierszem A. Frączek: „Chichopotam”.

 

Wyszedł z błota hipopotam:

-Cha – chi – cho – cha! – zachichotał.

 

Słoń zbudzony owym dźwiękiem,

zakołysał trąbą z wdziękiem:

– Tru – tu – tu – tu! Mój sąsiedzie!

Co cię śmieszy, można wiedzieć?

 

Hipopotam rzec coś chciał,

lecz nie zdołał, bo się śmiał.

 

Żółw guzdrała, wietrząc psotę,

zaraz przygnał tu galopem,

stado strusi zbaraniało,

A lew ryknął: – Co się stało?!

 

Hipcio zerknął na nich i…

znów się chichrał: – Chi, chi, chi…

 

 

 

– Czy pan ze mnie się naśmiewa?

– spytał pawian, skacząc z drzewa.

Chciał na śmieszka się obrazić,

lecz chichotem się zaraził.

 

Wnet się śmiała cała plaża

wąż aż skręcał się i tarzał,

żółw rechotał, zebry rżały,

śmiechem parskał lew wspaniały.

 

Calusieńki świat chichotał!

 

Kto to sprawił? Chichopotam!

Ten wesołek rodem z błota.

 

  1. Rozmowa na temat wysłuchanego utworu. .Wyjaśnienie o jakich zwierzętach była mowa w wierszu. Dziecko układa zdania z nazwą danego zwierzęcia, liczy wyrazy w zdaniu. np. Lew to król zwierząt – 4 wyrazy.

Małpy skaczą po drzewach – 3 wyrazy.

Słonie mają wielką trąbę – 4 wyrazy.

Żółw to bardzo powolne zwierzę – 5 wyrazów itp.

 

  1. „Zwierzęta” – rozwiązywanie zagadek.

 

Z dużej, gęstej grzywy jest nam dobrze znany,

królem wszystkich zwierząt jest też nazywany. (lew)

 

Zwinna i szybka, psoci, figluje,

gdy skacze po drzewach, najlepiej się czuje. (małpa)

 

Długie nogi, długa szyja.

Każdy jest mały, kiedy go mija. (żyrafa)

 

Zwierzę w paski dookoła, czy policzyć ktoś je zdoła?

Pasek czarny, pasek biały, to kolorów zestaw cały. (zebra).

 

  1. Wykonanie kart pracy. Dopasuj, połącz (1), Rysuj po śladzie, pokoloruj (2)

Rozwiąż krzyżówkę (3)

 

karty 09.06 – dokument

Czytanka_z_litera_C (1)

 

 

ZAJĘCIE II:

 

 

  1. Opowieść ruchowa: „W Dżungli”.

Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie (wysokie unoszenie kolan) a potem po gorącym piasku (lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki, szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę, przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na boki).Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach). Ciiiii! (dajemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka – chcesz, to się pobawimy. Pomałpujmy, tak jak ona (dzieci naśladują ruchy małp) np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp. Dość zabawy chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa (naśladujemy schodzenie z drzewa). Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć (duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach (małe podskoki). Uwaga! Krokodyl (naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam (naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża (dzieci kładą się na podłodze i sycząc poruszają się po niej)Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami (dziecko wita się z kimś z rodzeństwa, z rodzicem, obejmuje) Na powitanie zaśpiewajmy hymn (powtarzamy)
O, ale le
O, beri, tiki, tonga
masa, masa, masa
O, balua, balue.

 

ŚRODA:

 

ZAJĘCIE I:

 

  1. Zoo” – tworzymy zbiory – tworzymy 3 zbiory – zbiór słoni, zbiór małpek, żyraf..
    – Segregowanie zwierząt,
    – przeliczanie elementów w zbiorach, dopasowywanie odpowiedniej liczby do każdego zbioru
    – wskazywanie największego oraz najmniejszego zbioru
    -określenie o ile więcej jest słoni od małpek
    – określenie o ile mniej jest małpek od żyraf
    – tworzenie równych zbiorówRozwiązywanie zadań z treścią. Układanie działań matematycznych.
    – Na drzewie siedziały 4 małpki. 2 małpki zeskoczyły z drzewa. Ile małpek zostało na drzewie?
    -Na wybiegu dla zwierząt stały 3 żyrafy i 4 zebry. Ile zwierząt było razem na wybiegu?
    – Na 2 wybiegu stało 10 słoni. Po chwili 4 słonie odeszły ile słoni zostało na wybiegu.

– W dżungli Adam spotkał 3 tukany i 3 zebry. Ile widział zwierząt?

– Siedem małp skakało po drzewach, 2 z nich uciekły do traw. Ile małp zostało na drzewie?

 

  1. Rozwiązywanie kart pracy – opisane

karty pracy 10.06 – dokument

karty pracy zwierzęta do zbiorów – dokument

 

 

ZAJĘCI II:

  1. „Idziemy do Zoo” -słuchanie piosenki. Improwizacja do piosenki – poruszamy się jak zwierzątka występujące w piosence. https://youtu.be/rXz-hKkUvoM#https://youtu.be/rXz-hKkUvoM
  2. Poznajemy odgłosy zwierząt egzotycznych (link). https://youtu.be/tAM_fwYdx_8#https://youtu.be/tAM_fwYdx_8
  3. „Co jedzą zwierzęta egzotyczne?” – zapoznanie ze zwyczajami żywieniowymi, utrwalanie nazw zwierząt.(link) https://youtu.be/qAHchmDx23Q#https://youtu.be/qAHchmDx23Q
  4. „Jesteśmy dziećmi” – nauka drugiej zwrotki i refrenu piosenki (link)https://youtu.be/7K3_mSb1zRQ#https://youtu.be/7K3_mSb1zRQ

 

 

PIĄTEK:

 

ZAJĘCIE I:

 

2.”Dzień Żyrafy” – zapoznanie z wyglądem zwierzątka, zwrócenie uwagi na wzrost, długą szyję, uświadomienie dzieciom, że obchodzony jest Dzień żyrafy. Wysłuchanie opowiadania o żyrafie.

 

Pewna żyrafa była bardzo smutna. Często widziała, jak inne zwierzęta bawią się razem, a ona cały czas jest sama. Nikt nie chciał z nią się bawić, bo była bardzo wysoka i patrzyła na innych z góry. Wszyscy myśleli, że jest po prostu zarozumiała. Żyrafa postanowiła to zmienić.

Zbliżały się właśnie jej urodziny i z tej okazji żyrafa chciała zaprosić gości. Wybrała się na spacer i spotkała tam bardzo dużo zwierząt. Zwróciła się do nich uprzejmie:

  • Witam was wszystkich bardzo serdecznie i zapraszam jutro na moje urodziny.

Jednak zwierzęta odmówiły. Słoń powiedział, że jest zmęczony. Zebra, że nie ma czasu. Lew powiedział, że ma dużo spraw na głowie. Hipopotam tylko się zaśmiał niegrzecznie. Żyrafie zrobiło się przykro.

  • Wtem zza krzaka wyskoczyła figlarna małpka i zaczęła głośno wołać:
  • – Ja, ja, ja przyjdę na twoje urodziny. Umiem skakać wysoko, to się pobawimy. Żyrafa ucieszyła się, że w dniu swoich urodzin nie będzie sama. Gdy pozostałe zwierzęta usłyszały, że małpka wybiera się do żyrafy na urodziny, bardzo się zawstydziły, że odmówiły. Wszystkie razem postanowiły, że też pójdą na urodziny do żyrafy.
  • Kiedy stanęły przed żyrafą, przypomniały sobie, że w tym całym zamieszaniu zupełnie zapomniały o prezencie urodzinowym. Znowu się zawstydziły, ale złożyły żyrafie serdeczne życzenia i mocno ją uściskały. Żyrafa bardzo ucieszyła się na widok tylu gości i serdecznie podziękowała za życzenia. Wcale się nie zmartwiła, że nie dostała prezentu. Powiedziała zwierzętom, że to, że przyszły, jest dla niej najlepszym prezentem. Już wiedziała, że od tej chwili będzie miała się z kim bawić i nie będzie sama.

Ugościła wszystkich najlepiej jak umiała i poczęstowała smakołykami. Wszyscy długo się bawili i tańczyli. A żyrafa była bardzo szczęśliwa.

 

  1. Rozmowa na temat treści opowiadania

– Dlaczego nikt nie chciał bawić się z żyrafą?

– Jak żyrafa chciała to zmienić?

– Czy udało jej się to?

– Kto jej w tym pomógł?

– Jak myślicie, dlaczego czasem ktoś nie chce bawić się z osobą, która wygląda lub zachowuje się inaczej niż inni?

– Jak myślicie, czy warto spróbować?

Uświadomienie dzieciom, że wszyscy ludzie są wartościowi i ciekawi, niezależnie od tego, jak wyglądają (np. mają inny kolor skóry, widoczną niepełnosprawność itp.).

wyjaśnienie, jak ważny jest szacunek wobec innych oraz że prezentem dla kogoś nie musi być koniecznie jakaś rzecz. Ważne jest, aby być dobrym dla innych, nawet, jeśli się różnią od nas.

 

  1. Wykonanie kart pracy – opisane

karty pracy 12.06 – dokument

Czytanka_z_litera_E

 

 

ZAJĘCIE II:

 

  1. „Żyrafa” – wykonanie żyrafy poprzez odbicie dłoni, wcześniej pomalowanej pomarańczową lub żółtą farbą, dorysowanie, domalowanie lub doklejenie brakujących elementów – przykładowa praca na zdjęciach (do wyboru).
  • zyrafa
  • zyrafa2

 

 

 

KARTY PRACY DLA CHĘTNYCH

NT5_W_zoo_tydzien_36 (1)

 

NT6_W_zoo_tydzien_36

To Top