Różni a jednak tacy sami – 5 latki

Dzień dobry Kochani!

Przywitajmy się dzisiaj piosenką.

Włączcie piosenkę i zaproście swoich domowników do pociągu. Gdy pisenka się skończy zatrzymajcie się przed ekranem komputera i obejrzyjcie mapę świata.

 

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_102618_przedszkouczek.pl

 

A czy Wy wiecie na jakim kontynencie my mieszkamy?

Czy znacie nazwy innych kontynentów?

„Skąd jestem?” – zabawa dydaktyczna 

Obejrzyjcie na komputerze, albo wydrukujcie i rozłóżcie  na dywanie karty obrazkowe  przedstawiające mieszkańców Afryki, Azji oraz Ameryki i  zastanówcie się gdzie dana postać może mieszkać.

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105409_przedszkouczek.pl

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105429_przedszkouczek.pl

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105444_przedszkouczek.pl

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105500_przedszkouczek.pl

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105516_przedszkouczek.pl

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105530_przedszkouczek.pl

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105545_przedszkouczek.pl

Opera Zrzut ekranu_2020-06-02_105559_przedszkouczek.pl

 

 

Do kolejnej zabawy potrzebna Wam będzie chustka mamy.

Zabawa nazywa się „Igloo”

Na sygnał  „Zamieć śnieżna!”, chowamy się pod chustkę 🙂

 

 „Jestem ekspertem” – zabawa dydaktyczna

Posłuchajcie teraz kilku ciekawostek na temat mieszkańców innych kontynentów.

 

– Indianie – to tubylcze ludy obu Ameryk. Ich nazwa pochodzi z pomyłki Krzysztofa Kolumba – gdy przypłynął on do Ameryki, myślał, że jest w Indiach i nazwał ich mieszkańców Indianami. Pióropusze Indian były przeznaczone tylko dla tych najbardziej walecznych i różniły się one ze względu na plemię. Indianie przemieszczali się wraz ze swoim tipi – namiotami na drewnianej konstrukcji, przykrytej skórą. Na początku ich bronią były łuki i włócznie. Indianie zaliczani są do rasy żółtej.

– Eskimosi – to mieszkańcy Arktyki. Aktualnie mówi się „Inuici”, nazwa „Eskimos” jest dla nich obraźliwa. Jedzą głównie mięso zwierzęce, np. renifery czy foki. Zajmują się więc polowaniami, często małe dzieci towarzyszą w tym swoim tatusiom. Głównie poruszają się tam łodziami, a w okresie zimy skuterami śnieżnymi i saniami, które powożą psy husky. Nie mieszkają już w igloo, ale kolorowych domkach. Igloo służy za mieszkanie podczas wypraw łowieckich. Mają jasną cerę, ciemne włosy i wąskie oczy. Dziś ubierają się już nie tylko w skóry, gdyż mają dostęp do tego, co jest na całym świecie, ale potrzebują tego, co najcieplejsze. Inuici zaliczani są do rasy żółtej.

– Afrykańczycy – mieszkańcy Afryki mają ciemną skórę, bujne, ciemne, kręcone włosy, duże usta. Ich domy budowane są z trawy, gliny, gałezi. W Afryce zazwyczaj jest gorąco i brakuje wody, po którą Afrykańczycy muszą chodzić bardzo daleko. W związku z tym, że jest tam bardzo gorąco i sucho występuje wiele chorób i brakuje jedzenia. Rosną tam np. banany. Zamieszkują tam dzikie zwierzęta, jak lew czy tygrys. Afrykańczycy zaliczani są do rasy czarnej.

– Azjaci – tradycyjny strój chiński to kimono, możemy też spotkać wachlarze oraz chińskie czapeczki. Azjaci wyróżniają się ciemnymi włosami, skórą w odcieniu żółtym i skośnymi oczami. Jedzą pałeczkami, a do dań dodawany jest głównie ryż. Najbardziej znanym Azjatyckim zwierzęciem jest Panda. Chińczycy wymyślili latawce i domino. Azjaci zaliczani są do rasy żółtej.

„Waka, waka” – zabawa ruchowa

Afryka znana jest z wesołych i energicznych tańców oraz śpiewów.

Zapraszamy Was do zabawy przy piosence „Waka, waka”.

Podczas zwrotki dzieci poruszają się swobodnie po sali, natomiast podczas refrenu  naśladujemy ruchy z teledysku.

„Na Grenlandii” – zabawa matematyczna 

Rozkładamy na dywanie wymieszane obrazki igloo z numerami od 1 do 10.

  • Ułóż igloo w kolejności od 1 do 10.
  • Wskaż trzecie/ piąte/ przed ostatnie/ drugie igloo z kolei.
  • Na które igloo z kolei wskazuję?
  • Podczas ocieplenia dwa igloo roztopiły się. Zabierz dwa igloo. Ile pozostało?
  • Jedno igloo było źle zbudowane i się zawaliło. Zabierz jedno igloo. Ile zostało?
  • Inuici odbudowali dwa igloo. Ile ich teraz jest? Dołóż dwa igloo.

NaGrenlandii – obrazki igloo

„Czego potrzebują dzieci na świecie?” – zabawa dydaktyczno-plastyczna –

Zastanówcie  się i narysujcie jakie potrzeby mają dzieci z innych kontynentów?

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

– Jakie macie potrzeby Wy – jako dzieci z Europy, z Polski?
– Czy różnią się one od dzieci z innych kontynentów?
– Czy dzieci z innych części świata potrzebują tego, co Wy?
– Co nas odróżnia od osób z Afryki czy Azji?

 

To Top