DZIECKO LEWORĘCZNE-wskazówki dla rodziców
Dzieci leworęczne potrzebują naszej pomocy w przygotowaniu do przyszłej nauki pisania , ponieważ trudno przystosować mu się do życia w świecie, w którym prawie wszystkie przedmioty zostały zaprojektowane z myślą o osobach praworęcznych.
Jeżeli dzieciak uwidacznia częste stosowanie lewej ręki wskazane jest stosowanie się do poniższych wskazówek :
Pozycja dziecka podczas rysowania:
-stopy oparte na podłodze, plecy wyprostowane;
-lewa ręka musi mieć swobodę ruchu;
-ułożenie kartki powinno być ukośne- lewy róg wyżej niż prawy
-światło powinno padać z prawej strony lub z góry;
Sposób trzymania ołówka:
–kredka lub ołówek powinien być trzymany między kciukiem a palcem środkowym 2 cm powyżej czubka , palec wskazujący naciska go od góry;
-drugi koniec ołówka powinien być skierowany ku lewemu ramieniu .
Ćwiczenia usprawniające technikę rysowania i pisania .
Opanowanie prawidłowego chwytu :
–lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie palcami kulek z papieru ;
-wydzieranie drobnych papierków, wyskubywanie nitek;
-rozsypywanie np. piasku drobnymi ruchami palców po tacy ;
Kontrolowanie siły nacisku .
-kreślenie kształtów na tackach z kaszą;
-malowanie farbą palcami na dużych arkuszach papieru ;
-obrysowywanie konturów rysunków w pozycji stojącej ;
-rysowanie różnymi przyborami np. kreda, węgiel drzewny ,pędzel;
Nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania:
–kreślenie linii z góry na dół, od lewej do prawej ;
-rysowanie kół przeciwnie do ruchu wskazówek zegara;
-gry i zabawy ruchowe wymagające kierunku od lewej do prawej ;
Precyzja ruchów :
–kreślenie w powietrzu lub na tacce z piaskiem linii pionowych , poziomych , ukośnych, łamanych, figur geometrycznych;
-rysowanie i obrysowywanie kształtów;
Koordynacja wzrokowo ruchowa:
–rysowanie po śladzie ;kalkowanie rysunków;
-malowanie rysunków konturowych, wypełnienie rysunków bibułą, plasteliną, watą;
Ćwiczenia relaksacyjne:
–zaciskanie i rozwieranie pięści;
-naśladowanie różnych ruchów np. pryskanie wodą , otrzepywanie rąk z wody.