Dziecko leworęczne oraz ćwiczenia sprawności manualnej

DZIECKO LEWORĘCZNE-wskazówki dla rodziców

 

Dzieci leworęczne  potrzebują naszej pomocy w przygotowaniu do przyszłej nauki pisania , ponieważ trudno przystosować mu się do życia w świecie, w którym prawie wszystkie przedmioty zostały zaprojektowane z myślą o osobach praworęcznych.

Jeżeli dzieciak uwidacznia częste stosowanie lewej ręki wskazane jest stosowanie się do poniższych wskazówek :

 

Pozycja dziecka podczas rysowania:

-stopy oparte na podłodze, plecy wyprostowane;

-lewa ręka musi mieć swobodę ruchu;

-ułożenie kartki powinno być ukośne- lewy róg wyżej niż prawy

-światło powinno padać z prawej strony lub z góry;

 

Sposób trzymania ołówka:

kredka lub ołówek powinien być trzymany między kciukiem a palcem środkowym 2 cm powyżej czubka , palec wskazujący naciska go od góry;

-drugi koniec ołówka powinien być skierowany ku lewemu ramieniu .

 

Ćwiczenia usprawniające technikę rysowania i pisania .

 

Opanowanie prawidłowego chwytu :

lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie palcami kulek z papieru ;

-wydzieranie drobnych papierków, wyskubywanie nitek;

-rozsypywanie np. piasku drobnymi ruchami palców po tacy ;

 

Kontrolowanie siły nacisku .

-kreślenie kształtów na tackach z kaszą;

-malowanie farbą palcami na dużych arkuszach papieru ;

-obrysowywanie konturów rysunków w pozycji stojącej ;

-rysowanie różnymi przyborami np. kreda, węgiel drzewny ,pędzel;

 

Nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania:

kreślenie linii z góry na dół, od  lewej do prawej  ;

-rysowanie kół przeciwnie do ruchu wskazówek zegara;

-gry i zabawy ruchowe wymagające kierunku od lewej do prawej ;

 

Precyzja ruchów :

kreślenie w powietrzu lub na tacce z piaskiem linii pionowych , poziomych , ukośnych, łamanych, figur geometrycznych;

-rysowanie i obrysowywanie kształtów;

 

Koordynacja wzrokowo ruchowa:

rysowanie po śladzie ;kalkowanie rysunków;

-malowanie rysunków konturowych, wypełnienie rysunków bibułą, plasteliną, watą;

 

Ćwiczenia relaksacyjne:

zaciskanie i rozwieranie pięści;

-naśladowanie różnych ruchów np. pryskanie wodą , otrzepywanie rąk z wody.

 

 

To Top