Zdrowe odżywianie- 5-latki

Drogie Pszczółki dzisiaj porozmawiamy o zdrowym odżywianiu.

pomoce: balon, produkty z lodówki, warzywa, owoce, dwa koszyczki z buźką uśmiechniętą i smutną, jajka.
Doświadczenie – Latający balon.
1.Rodzic napełnia balon „do połowy” tak, by nie pękł. Po czym mówi: Gdy nadmucham balon mogę sprawić, że poleci – jeśli go puszczę. Nienapełniony balon nigdzie nie poleci. Ale mogę również tak napompować, że pęknie. Rodzic puszcza nie zawiązany balon, a dziecko obserwuje jak napełniony powietrzem balon unosi się i opada. Z tym balonem jest tak samo jak z naszym żołądkiem – gdy po obudzeniu się nie zjemy, albo zjemy za mało – nigdzie nie polecimy, czyli nie będziemy w stanie pracować, być skupieni na zajęciach ani się uczyć, bawić w przedszkolu. Gdy natomiast zjemy za dużo, czujemy się jakbyśmy mieli zaraz eksplodować. Jest nam źle, boli nas żołądek, trudno jest się nam poruszać. Nasze dolegliwości nie pozwalają nam normalnie funkcjonować. Tylko wtedy, gdy zjemy odpowiednio dużo będziemy  mogli właściwie bawić się uczyć i pracować.
2. https://www.youtube.com/watch?v=8LAQjAr4-rA– oglądanie bajki ,,Słodkie złego początki”,
3. Rozmowa na temat zdrowego odżywiania: wyciąganie morału –  zdrowa dieta.
–  dlaczego nie można jeść tylko cukierków i ciastek? (ponieważ w nadmiernej ilości powodują ból brzucha, psucie się zębów, złą kondycję fizyczną).
–  co dzieci powinny jeść? (konieczność jedzenia owoców, warzyw i nabiału, aby być zdrowym i silnym)
4.Wspólnie ustalenie z dziećmi zasad zdrowego odżywiania:
a) Trzeba jeść posiłki regularnie (pięć razy dziennie o tych samych porach – dziecko wymienia pory dnia i nazywa spożywane w nich posiłki).
b) Jemy w spokoju.
c) Należy myć ręce przed jedzeniem.
d) Należy spożywać jak najwięcej owoców i warzyw.
5. Robimy wspólnie  śniadanie. Dzieci same przygotowują zdrowe śniadanie. Propozycje ,,Wesołych kanapek”   https://www.youtube.com/watch?v=MD7qjnaYepQ

6. Zabawa dydaktyczna ” Jadłospis na dobry humor”- klasyfikowanie produktów żywnościowych na ,,zdrowe i ,,niezdrowe”.

7.Rozwiązywanie zagadek dotyczących zdrowej żywności.

Rodzic czyta zagadkę,  dziecko odpowiada i wyszukuje wśród zgromadzonej żywności tę, o której była zagadka, a następnie kładzie do  odpowiedniego koszyka. Koszyk  z uśmiechniętą buźką oznacza „zdrową żywność”, koszyk  ze smutną buźką  – „niezdrową żywność”.

Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć kotek ci powie. (mleko)

Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała dzieciom je dała.( jajko)

Porzeczkowy czy jabłkowy, zawsze smaczny jest i zdrowy. (sok)

Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba.   Zjem go z apetytem razem z kromką chleba. (ser)

Ma okrągły brzuszek i ogonek mały,  będzie z niego na obiad barszczyk doskonały. (burak)

Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)

Jakie warzywo nawet niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)

Dobra gotowana i dobra surowa, choć nie pomarańcza to pomarańczowa? (marchewka)

Dziecko dzieli wyrazy na sylaby – klaszcząc oraz na głoski (jeśli ma problem podaje głoskę w nagłosie i wygłosie)

8.  Zabawa „Zaklaszczmy”
Dziecko porusza się po pokoju w rytm muzyki przy piosence ,,Myj zęby”https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI  na przerwę w muzyce i na hasło np. marchewka zatrzymuje się,  a następnie  klaszcze, podskakuje, wykonuje przysiady, itp. tyle razy ile jest sylab, głosek w danym wyrazie, zabawę powtarzamy. Przykłady wyrazów (ogórek, pomidor , rzodkiewka, jabłko).

9. Rozmowa na temat wpływu odżywiania na wzrost i rozwój kości.

– Doświadczenie – Siła skorupki jajka jak siła naszych kości.

Rodzic pokazuje dziecku, jak duży ciężar potrafią udźwignąć skorupki jajka, układając  na nich książki. Doświadczenie kończy się, gdy skorupki pękną. Skorupki kojarzą nam się z czymś lekkimi kruchym, a tutaj widzieliście jak silne potrafią być. Skorupki zbudowane są z wapnia. Tak samo jak nasze kości. One również muszą dźwigać ciężar naszego ciała. To dzięki nim potrafimy stać w pozycji pionowej, poruszać się, biegać.

To Top