Będę mieć rodzeństwo- 4,5 latki

 

florka

Drogie Dzieci! Mam na imię Florka i jestem ryjówką, czyli myszką z ryjkiem. Skoro czytacie ten list, to znaczy, że znalazłyście także maskotkę, która wygląda zupełnie tak jak ja! Zrobiła ją dla mnie babcia i odtąd pluszowa Florka jest moją ulubioną maskotką. Postanowiłam ją dołączyć do listu, żebyście Wy też się z nią zaprzyjaźnili. Mieszkam w małej norce niedaleko Waszego przedszkola. Często widzę, jak bawicie się na placu zabaw lub wychodzicie na spacery. Zawsze jesteście takie radosne i uśmiechnięte! Bardzo lubię na Was patrzeć. Słyszałam, że niektórzy z Was mają rodzeństwo – starsze i młodsze, albo jeszcze w brzuchu mamy. Moja mama też ma w brzuchu dzidziusia i mówi, że niedługo będę mieć rodzeństwo. Zastanawiam się, jak to będzie… Czasem trochę mi smutno samej, chciałabym mieć się z kim pobawić. Ale trochę się boję, że mama będzie mieć mniej czasu dla mnie. Opowiedzcie mi trochę, jak to jest mieć rodzeństwo. Lubicie się bawić ze swoimi braćmi i siostrami? Florka

Odpowiedzcie teraz na pytania:

• Kto z was ma rodzeństwo?
• Czy czyjaś mama też spodziewa się dziecka?
• Jak to jest mieć rodzeństwo? Co można robić z rodzeństwem?
• Jakie mogą być trudności, gdy ma się rodzeństwo?
• Czy wszyscy muszą mieć rodzeństwo?
• Jak nazywa się osoba, która nie ma rodzeństwa?
• Jak myślicie, co można byłoby odpisać Florce, aby się nie bała, tylko cieszyła, że będzie miała rodzeństwo?

„Niemowlę” – ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem narracji. Rodzic czyta opowiadanie, a wy prezentujecie ruchy .

Mały dzidziuś bardzo lubi pić mleko z butelki (ściągamy usta w dzióbek i naśladujemy ssanie). Zadowolony maluch oblizuje się (oblizujemy usta dookoła), uśmiecha się i woła do mamy „a gugu!” (powtarzamy). Sprawdza, czy rosną mu już ząbki (dotykamy językiem każdego zęba po kolei). Mama daje mu na łyżeczce kaszkę, a on tylko oblizuje łyżeczkę (wysuwamy język i unosimy do góry jego czubek). Potem bawi się swoimi paluszkami (masujemy policzki), woła: „a gugu”, „la-la”, „da-da” (powtarzamy). Dzidziuś zmęczył się i płacze (naśladujemy płacz, otwierając szeroko buzię). Mama bierze je w ramiona i kołysze, nucąc „aaa” (powtarzamy). Dzidziuś po chwili zasypia (wciągamy powietrze nosem, powoli wydychamy ustami).

Posłuchajcie i nauczcie się piosenki „Zabiorę brata na koniec świata”

https://www.youtube.com/watch?v=hd4z76B77j8

„Przyjście na świat rodzeństwa” – historyjka obrazkowa. Dzieci układają historyjkę obrazkową i opowiadają o wydarzeniach, które związane są z przybyciem na świat dziecka (w oparciu o ilustracje i własne doświadczenia).

historyjka

historyjka1

historyjka2

historyjka3

 

” Zabawy z rodzeństwem”. Zabawa w parach (z rodzicem lub rodzeństwem),na zmianę wykonujcie następujące ćwiczenia:
• W bujanym fotelu – jedna osoba siedzi na podłodze z wyprostowanymi nogami, obejmuje drugą siedzącą pomiędzy jego nogami (odwróconą do niego plecami), a następnie kołyszą się razem na boki oraz poruszają do przodu i do tyłu.
• Rolowanie po podłodze – jedna osoba leży na plecach, a druga klęczy obok niego na kolanach i próbuje delikatnie przetoczyć leżącą na podłodze osobę, najpierw na brzuch, a potem znowu na plecy.
• Rowerek – leżenie na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi w kolanach, stykając się stopami i wykonując nogami tzw. rowerek (ruchy koliste do przodu i do tyłu).
• Lustro – siądźcie naprzeciwko siebie z wyprostowanymi nogami (w lekkim rozkroku). Jedna osobą z pary wykonuje proste gesty (np. klaśnięcie w dłonie lub tupanie nogami o podłogę), a druga naśladuje te ruchy.

Życzymy miłego dnia 🙂

To Top