Kiedy jestem smutny, a kiedy wesoły- 4,5- latki

Witajcie Kaczuszki. Na dziś przygotowałyśmy dla Was zestaw dobrej zabawy 🙂

Na początek zapraszamy do zabawy „Bawię się wesoło”- poruszajcie się do muzyki , kiedy muzyka jest szybka – biegamy, a kiedy wolna – spacerujemy.

https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4

„Wesoły – smutny” – ćwiczenia językowe, wyszukiwanie słów o przeciwstawnych znaczeniach. Spróbujcie nazwać swoje uczucia i jakie emocje im towarzyszą,  np. gniew – płacz, tupanie, marszczenie czoła. Poszukajcie także przeciwstawnych znaczeń , np. wesoły – smutny, płaczący – uśmiechnięty.

emocje

„Wesołek i smutasek” – wykonywanie kukiełek. Przygotujcie rozmaite materiały, które posiadacie w domu np.: skarpety, papiery, flamastry, tkaniny itp.. Musicie w tym zadaniu wykazać się pomysłowością. Zadanie polega na stworzeniu „postaci” wyrażającej różne emocje: radość, smutek, gniew. Doklejając oczy, nosy, usta i włosy,  powinniście próbować nadać kukiełkom określone cechy.

kukiełka

kukiełka2

 

„Kiedy jestem smutny, a kiedy wesoły?” – tworzenie dialogów na dany temat z wykorzystaniem kukiełek, wprawki dramowe. Nadajcie imiona swoim kukiełkom. Będziecie teraz odgrywać scenki, możecie wchodzić w dialog z rodzicem lub siostrą czy bratem. Rodzic czyta krótkie wprowadzenie i prosi dziecko, aby odgrywanym scenkom nadało pozytywne zakończenia, a później opisało emocje towarzyszące w czasie rozmowy.

1. Młodsza siostra zepsuła ulubiony samochód brata. Schowała go przed nim i nie przyznała się do tego, co zrobiła. Brat jest bardzo zły, a siostra próbuje go przeprosić.

2. Młodszy brat sam zjadł cały deser. Siostra, która miała na deser wielką ochotę, jest obrażona. Brat próbuje przeprosić siostrę.

3. Siostra nie może oglądać ulubionej kreskówki, bo młodszy brat bawi się głośno zabawką na baterie. Siostra nie chce odejść od telewizora, chociaż brat ją o to prosi. Jest mu bardzo smutno.

4. Starszy brat jest szczęśliwy, bo koledzy zaproponowali mu wspólną grę w piłkę na osiedlowym boisku. Siostra bardzo chciałaby pójść z bratem. Próbuje go przekonać, żeby ją ze sobą zabrał.

5. Młodsza siostra tak głośno bawi się z koleżankami, że jej brat nie może czytać komiksu. Prosi, by dziewczynki przestały mu przeszkadzać.

„Smutno mi, wesoło mi” – doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, dostrzeganie zmian w mimice towarzyszących różnym stanom emocjonalnym. Zabierzcie teraz lusterka , oglądajcie swoje twarze i róbcie różne miny. Pokażcie do lusterka złość, powiedzcie jak układają się Wasze brwi, usta, oczy, a teraz pokażcie radość i opiszcie jak wygląda  Wasza twarz 🙂 próbujcie tak z różnymi emocjami. Czy twarz smutna i twarz wesoła wyglądają tak samo? Co się zmienia? Jakie są różnice?

Zapraszamy do wykonania dwóch kart pracy. Na pierwszej połączcie sytuacje, w których znalazła się  dziewczynka z odpowiednią ikonką ukazującą emocje . A na drugiej spróbujcie narysować emocje na twarzy chłopca.

karta pracy

karta pracy 2

Życzymy miłej pracy 🙂

To Top