Dbamy o czystość i zdrowie- 5-latki

Witajcie Pszczółki ,dzisiaj porozmawiamy o czystości i zdrowiu.
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
przybory toaletowe znajdujące się w łazience: pasta do zębów, szczoteczka do zębów, szczotka do włosów, płyn do kąpieli, szampon, gąbki do mycia/myjki o różnych fakturach, grzebień, lusterko toaletowe; talerzyk, pieprz, szklanka wody, płyn do mycia naczyń, waciki kosmetyczne nasączone substancjami do mycia i kąpieli (szampon, balsam, płyn do kąpieli) o różnych zapachach; dwie kromki chleba, dwa czyste plastikowe woreczki strunowe, kartoniki po jajkach, kolorowy papier, klej.
  1. Oglądanie i nazywanie przyborów toaletowych
     Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda przybory toaletowe (pasta do zębów, szczoteczka do zębów, szczotka do włosów, płyn do kąpieli, szampon, gąbka do mycia, grzebień, lusterko toaletowe, ręcznik). Dziecko nazywa je, wymienia, na jaką głoskę zaczyna się dane słowo. Dzieli na sylaby. Układa tyle kredek ile słowo ma sylab. Określa zastosowanie każdego z przedmiotów.
  2. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość — Czego brakuje?
    Rodzic układa na stole przybory toaletowe (z poprzedniego ćwiczenia). Dziecko ogląda je, następnie odwraca się tyłem, a wtedy rodzic chowa jeden przedmiot (lub więcej przedmiotów). Zadaniem dziecka jest odgadnąć, którego przedmiotu brakuje.
  3. Rozpoznawanie przedmiotu po dotyku.                                                                                                                                                                             
    Rodzic umieszcza jeden przedmiot toaletowy w pudełku/woreczku/pod materiałem tak, aby dziecko mogło swobodnie dotknąć obydwoma rękami przedmiot, ale aby nie był dla niego widoczny. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie przedmiotu po dotyku i nazwanie go.
  4. Zabawa ruchowa – Czynności higieniczne
     Dziecko i rodzic na zmianę pokazują jakąś czynność higieniczną. Zadaniem drugiej osoby jest rozpoznanie i nazwanie tej czynności.
  5. Rozmowa z dzieckiem na temat czynności higienicznych
      Rodzic prosi dziecko o wymienienie znanych mu czynności higienicznych.
    Rodzic zadaje pytania:           
    -Dlaczego wykonujemy te czynności higieniczne?                                                                                                          
    -Co stałoby się, gdybyśmy przestali się myć?
    -Czy miałoby to wpływ na nasze zdrowie?
     -Dlaczego nie możemy myć rąk samą wodą?
  6. Jak prawidłowo myć ręce?
     Rodzic pyta dziecko, kiedy powinniśmy myć ręce i dlaczego mycie rąk wodą z mydłem jest tak ważne. Dziecko ogląda film edukacyjny.

    https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI&list=PLO15qMZzmtdXKtINr_dElKa-9_h4w7Bpa&index=4
  7. Eksperyment z kromkami chleba
    Rodzic przygotowuje wspólnie z dzieckiem dwie kromki chleba oraz dwa foliowe woreczki strunowe. Jedną kromkę chleba dziecko dotyka po obu stronach świeżo umytymi (wodą i mydłem) dłońmi. Wkłada kromkę do woreczka strunowego i zamyka go. Rodzic podpisuje woreczek – „umyte ręce”. Drugą kromkę chleba dziecko dotyka brudnymi dłońmi (po powrocie z dworu, po zabawie), wkłada ją do drugiego woreczka i zamyka go. Rodzic podpisuje woreczek „brudne ręce”. Woreczki z kromkami chleba odkładają w widocznym miejscu i obserwują zachodzące na chlebie zmiany przez następne dni. Za każdym razem rodzic może zapisać obserwacje dziecka. Rodzic omawia z dzieckiem różnice pomiędzy zmianami zachodzącymi na chlebie w obydwu woreczkach i rozmawia z dzieckiem, podkreślając, dlaczego chleb dotykany brudnymi rękami psuje się szybciej (liczba zarazków na dłoniach przeniesiona na kromkę chleba)
      8.Nauka piosenki ,,Szczotka, pasta..”
Tekst:

Szczotka pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda, myje zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty. Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć. Szczotko, Szczotko, hej szczoteczko! O! O! O! Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko. O! O! O! W prawo, w lewo, w lewo, w prawo. O! O! O! Po jedzeniu kręć się żwawo. O! O! O! W prawo, w lewo, w lewo, w prawo. O! O! O! Po jedzeniu kręć się żwawo. O! O! O! Bo to bardzo ważna rzecz żeby zdrowe zęby mieć!

     9.Praca plastyczna ,,Zdrowe zęby” z wykorzystaniem kartonika po jajkach, kolorowego papieru i kleju.
praca plastyczna
To Top