Piramida zdrowia
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
wydruk (lub obraz w komputerze) piramidy zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia; gazetki promocyjne ze sklepów spożywczych, klej, nożyczki, flamastry, kredki; produkty spożywcze dostępne w domu; piłka
- Rozmowa na temat piramidy zdrowia
Rodzic pokazuje dziecku piramidę zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia. Wyjaśnia, że na szczycie piramidy znajdują się produkty, które powinniśmy spożywać najrzadziej, a w podstawie piramidy te produkty, które są najzdrowsze i powinniśmy jeść je najczęściej. Zadaje dziecku pytania:
– Jaką figurę geometryczną przypomina ci piramida zdrowia?
– Jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej? Dlaczego?
– Czego powinniśmy jeść najmniej?
– Dlaczego w podstawie piramidy znajdują się obrazy związane z aktywnością fizyczną?
– Co oznacza według ciebie „zdrowy styl życia”?
– Co to są witaminy? Które z produktów zawierają najwięcej witamin – te, które znajdują się na piramidzie zdrowia, czy te, których powinniśmy unikać?
Rodzic siada naprzeciwko dziecka. Wymienia na przemian z dzieckiem różne produkty spożywcze – zdrowe (np. nazwy warzyw, owoców, ryby itp.) i niezdrowe (napoje gazowane, słodycze itp.). Na zmianę łapią piłkę, gdy wymieniane są produkty zdrowe, a unikają złapania piłki, kiedy wymieniane są produkty niezdrowe.
Rodzic wraz z dzieckiem przegląda i analizuje produkty spożywcze znajdujące się w domu, porównując je z piramidą zdrowia. Rodzic, pokazując kolejne produkty, dopytuje dziecko, czy dany produkt jest zdrowy czy niezdrowy i jak często powinien pojawiać się w jadłospisie domowników
Dziecko z pomocą rodzica planuje zdrowy jadłospis na jeden dzień. Dziecko wymyśla dania na śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację, które będą zdrowe (będą zawierały zdrowe produkty z piramidy zdrowia) i które lubi jeść. Rysuje wymyślony jadłospis na kartce. Jeśli to możliwe, warto zaplanować dzień, w którym posiłki w domu będą przyrządzone zgodnie z jadłospisem stworzonym przez dziecko,
Rodzic układa na podłodze trójkąt (np. ze sznurka), podzielony poziomo na sześć części. Dziecko staje w odstępie około 2 m od wierzchołka trójkąta i stara się rzucić piłką (woreczkiem, małą maskotką) do celu – im bliżej podstawy trafi, tym więcej zdobywa punktów (punkty od 1 do 6)
Rodzic rysuje na dużej kartce zarys piramidy (trójkąt podzielony poziomo na 6 części). Zadaniem dziecka jest wyciąć z dostępnych gazetek promocyjnych sklepów spożywczych produkty, które umieści na piramidzie zdrowego żywienia. Na najniższym poziomie piramidy dziecko dorysowuje swoje pomysły na aktywność fizyczną.