PROPOZYCJE ZABAW RYTMICZNYCH , LOGORYTMICZNYCH ORAZ RYMOWANEK GAMOWYCH mających wpływ na rozwój percepcji słuchowej u małych dzieci:
ZABAWY RYTMICZNE
*DUŻY DESZCZ , MAŁY DESZCZ
Siadamy w siadzie skrzyżnym na podłodze. Na hasło dorosłego :
-mały deszczyk-delikatnie stukamy opuszkami palców o podłogę :
-duży deszcz-dziecko uderza głośno całymi dłońmi o podłogę:
*SIAŁA BABA MAK-zabawa rytmiczna z tekstem.
Dorosły recytuje wierszyk:
„Siała baba mak
nie wiedziała jak
dziadek wiedział
nie powiedział
a to było tak”
Dziecko recytuje tekst z dorosłym zmieniając tempo mówienia ( wolno , szybko ), wystukują rytm łyżkami podczas recytacji, zmieniając natężenie głosu(głośno, cicho)
ZABAWY LOGORYTMICZNE
Polegają na tym, że dziecko klaszcze, tupie i uderza rękami na zmianę o kolana podczas recytowania rymowanek np.:
*Słonko świeci , deszczyk pada
czarownica się podkrada.
- Narysuję samoloty
A w nich będą latać koty
- W poduszeczce miękki puch
Z oskubanych gąsek dwóch
- Mama , tata , siostra , brat
Z nimi jest wesoły świat.
- Gdy pójdziemy do ogródka
To znajdziemy krasnoludka
- Lubię razem z mają mamą
Po zakupy chodzić rano.
- Baczność pora ruszać w rejs
Zabierzemy ciebie też
- Siostra łyżka, brat widelec
Z nami jest zabawy wiele
RYMOWANKI GAMOWE
Na melodię gamy C dur śpiewanej w górę i w dół z poruszaniem ciałem i rękami w górę i w dół :
- Słonko świeci coraz wyżej
I zachodzi coraz niżej
- Idzie kominiarz po drabinie
Potem schodzi z tej drabiny
- Naciągnięte wszystkie sznurki
Dziś przegryzły dwie wiewiórki
- Choć nie jestem jeszcze duży
Wcale się nie boję burzy
Literatura:
„W co się bawić z dziećmi” -M Bogdanowicz
Entliczek – scenariusze zajęć dla dzieci Nowa Era