Zabawy rytmiczne i logorytmiczne dla dzieci

PROPOZYCJE ZABAW RYTMICZNYCH , LOGORYTMICZNYCH ORAZ RYMOWANEK GAMOWYCH mających wpływ na rozwój percepcji słuchowej u małych dzieci:

 

ZABAWY RYTMICZNE

 

 

*DUŻY DESZCZ , MAŁY DESZCZ

Siadamy w siadzie skrzyżnym na podłodze. Na hasło dorosłego :

-mały deszczyk-delikatnie stukamy opuszkami palców  o podłogę :

-duży deszcz-dziecko uderza głośno całymi dłońmi o podłogę:

 

*SIAŁA BABA MAK-zabawa rytmiczna z tekstem.

Dorosły recytuje wierszyk:

„Siała baba mak

nie wiedziała jak

dziadek wiedział

nie powiedział

a to było tak”

Dziecko recytuje tekst z dorosłym  zmieniając tempo mówienia ( wolno , szybko ), wystukują rytm łyżkami podczas recytacji, zmieniając natężenie głosu(głośno, cicho)

 

ZABAWY LOGORYTMICZNE

 

Polegają na tym, że dziecko klaszcze, tupie i uderza rękami na zmianę o kolana podczas recytowania rymowanek np.:

 

*Słonko świeci , deszczyk pada

czarownica się podkrada.

  • Narysuję samoloty

     A w nich będą latać koty

  • W poduszeczce miękki puch

Z oskubanych gąsek dwóch

  • Mama , tata , siostra , brat

Z nimi jest wesoły świat.

  • Gdy pójdziemy do ogródka

To znajdziemy krasnoludka

  • Lubię razem z mają mamą

Po zakupy chodzić rano.

  • Baczność pora ruszać w rejs

Zabierzemy ciebie też

  • Siostra łyżka, brat widelec

Z nami jest zabawy wiele

 

RYMOWANKI GAMOWE

 

Na melodię gamy C dur śpiewanej w górę  i w dół z poruszaniem ciałem i rękami w górę i w dół :

 

  • Słonko świeci coraz wyżej

I zachodzi coraz niżej

  • Idzie kominiarz po drabinie

Potem schodzi z tej drabiny

  • Naciągnięte wszystkie sznurki

Dziś przegryzły dwie wiewiórki

  • Choć nie jestem jeszcze duży

Wcale się nie boję burzy

 

Literatura:

 

„W co się bawić z dziećmi” -M Bogdanowicz

Entliczek – scenariusze zajęć dla dzieci Nowa Era

To Top