Na wielkanocnym stole- 4,5 latki

Dzień dobry kochani. Dziś już ostatnie przygotowania do świąt 🙂

Na początek nauczymy się prawidłowo nakrywać stół, aby było ładnie i elegancko.

1. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna –przygotujcie na stoliku talerze (głębokie i płaskie), sztućce, serwetki, szklanki. Następnie omówcie z rodzicami części zastawy i opiszcie ich wygląd (porównują wielkość) oraz przydatność – do czego służą. Zobaczcie na ilustrację i spróbujcie ułożyć zastawę w podany sposób, stosując przy tym określenia: z prawej strony, z lewej strony, pomiędzy, na dole, na górze itd.

stol

 

2. „Na wielkanocnym stole” – zabawa dydaktyczna – odpowiedzcie na pytania:

  • Jakie potrawy mogą znaleźć się na wielkanocnym stole?
  • Co może się znaleźć poza jedzeniem na wielkanocnym stole? (bukszpan, bazie, pisanki, dekoracyjne zajączki, baranek)

Zobaczcie różne potrawy na ilustracjach i spróbujcie je nazwać.

baba

 

biala kielbasa

 

jajka

 

pasztet

 

zurek

 

mazurek

 

 

 

Wysłuchajcie zagadek i odnajdzie pasującą ilustrację:

Mięsny lub warzywny.
Przeważnie brązowy,
Na Wielkanocnym stole
do jedzenia gotowy. 
(pasztet)

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko.
 (żurek)

Podłużna, jaśniutka,
smaczna i pachnąca.
Lecz nie dla bobasa
,
ta biała (kiełbasa).

Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana.
 (baba wielkanocna)

Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom dała. 
(jajka)

Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszn
y (mazurek).

3. „Jajeczka” – zabawa ruchowa – rodzic delikatnie, cicho gra na trójkącie (lub łyżeczką o szklankę). Dziecko turla się ostrożnie po podłodze. Na mocny akcent (jedno mocne uderzenie) jajko pęka– dziecko kładzie się na plecach, swobodnie rozrzucając ręce na boki. Kiedy rodzic ponownie zaczyna grać, dziecko wraca do turlania się. Zabawę powtarzamy ok. 4-5-krotnie.

4. „Pasta jajeczna” –  proponuję zabawę kulinarną –  jaki produkt spożywczy najbardziej kojarzy im się ze Świętami Wielkanocnymi? Wielkanoc nie może się odbyć bez jajek, dlatego dzisiaj możecie wykonać pastę jajeczną. Będziecie do tego potrzebować: miseczkę, łyżkę, ugotowane jajka, szczypiorek, majonez, sól, pieprz, nóż, deskę do krojenia. Pamiętajcie, aby takie zadanie wykonać razem  z rodzicem albo starszym rodzeństwem! Życzę smacznego!

5. „Opowieść wielkanocna” – zabawa ruchowa – rodzic czyta tekst a dziecko  ilustruje ruchem czytaną przez niego opowieści wielkanocną. Pomaga w razie potrzeby, proponując pewne ruchy:

Mały zajączek (dziecko przykuca, robiąc uszy zająca z dłoni) skakał po łące i zastanawiał się jaką świąteczną niespodziankę przygotować dla swoich przyjaciół (skacze w przysiadzie w różnych kierunkach). Postanowił zrobić dla nich pisanki (naśladuje malowanie pisanek). Kiedy były już gotowe, delikatnie poukładał je w wózku (naśladuje przenoszenie pisanek w obu dłoniach z jednego miejsca na drugie). Powoli ciągnął wózek , aby rozwieść pisanki do swoich kolegów (naśladuje ciągnięcie ciężkiego wózka za sznurek). Wózek był ciężki. Zajączek co pewien czas zatrzymywał się, ocierał pot z czoła (ociera pot z czoła raz jedna ręką, raz drugą) oraz przeciągał się, aby rozprostować plecy i ręce (przeciąga się). Był już bardzo blisko domu kogucika, kiedy nagle potknął się i przewrócił (naśladuje potknięcie i przewrócenie się). Wózek z pisankami przechylił się na bok, a pisanki poturlały się po trawie (turla się po dywanie w różnych kierunkach). Skorupki pisanek zaczęły pękać. Wykluły się z nich kurczątka (naśladuje wykluwanie się kurczątek z jajek). Zajączek przestraszył się i zaczął uciekać (skacze w przysiadzie), a kurczątka machając swymi malutkimi skrzydełkami, pobiegły za nim (biegnie machając ugiętymi w łokciach rękami). Kurczątka były jednak malutkie, dlatego szybko się zmęczyły. Przykucnęły więc na trawie (przykuca), aby odpocząć.

6. „Malowanie pisanek” – zabawa muzyczna – rodzic siada z dzieckiem w kręgu i zaprasza do malowania pisanek przy muzyce. Prezentuje gesty, które będziemy wykonywać , dziecko naśladuje:

https://www.youtube.com/watch?v=Pm7Vu53oPgk

 

  • malowanie spirali (rysowanie małych kółeczek palcami wskazującymi)
  • malowanie pasków (odwodzenie dłońmi na bok)
  • malowanie kółek (rysowanie dużych kół palcami wskazującymi)
  • stawianie kleksów (szybkie otwieranie i zamykanie dłoni w różnych miejscach)
  • wymieszanie farby (młynek dłońmi)
  • przekładanie pisanki z ręki do ręki (rozłożenie równolegle dłoni, łączenie ich i rozkładanie)

Następnie włączcie utwór „Walc kwiatów” i zaprezentujcie do jego rytmu ruchy, które opisuje rodzic:

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc  „Walc kwiatów”

  • przekładanie pisanki
  • mieszanie farby
  • przekładanie pisanki
  • mieszanie farby
  • malowanie spirali
  • trzy klaśnięcia
  • malowanie spirali
  • malowanie dużych kół
  • trzy klaśnięcia
  • malowanie dużych kół
  • przekładanie pisanki
  • mieszanie farby do góry i na dół, szybciej
  • przekładanie pisanki
  • malowanie pasków, malowanie pasków grubych i cienkich
  • stawianie kleksów w rytm muzyki

Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

7. „Kurczaczek”- praca plastyczna. Na zakończenie proponuję wykonanie kurczaczka do koszyczka wielkanocnego. Będziecie potrzebować rolkę po papierze toaletowym, kawałek żółtej bibuły lub papieru kolorowego, czerwony i czarny papier, żółte piórko (opcjonalnie), klej, nożyczki. Gotowy kurczaczek prezentuje się tak:

kurczak-z-rolki

 

Życzę Wam miłego dnia oraz zdrowych i spokojnych świąt!

Widzimy się we wtorek:)

To Top