Wielkanocny koszyczek -4,5 latki

Dzień dobry przedszkolaki. Na początek zabawa :

1. „Pokaż proszę” – rodzic czyta rymowankę, a dziecko pokazuje:

Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

2. „Wielkanoc” – słuchanie wiersza O. Adamowicza

Wielkanoc

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,

Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!

Porozmawiajcie teraz o wierszu i odpowiedzcie na pytania:

  • O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
  • Co wkładamy do koszyczka według wiersza?
  • W jaki sposób możemy złożyć życzenia bliskim, którzy mieszkają daleko?
  • Jaki jest najważniejszy posiłek podczas pierwszego dnia świąt wielkanocnych?
  • Co robi się w Poniedziałek Wielkanocny?
  • Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?

3. „Hopsasa” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza B. Szelągowskiej- znowu trochę ruchu, wykonujcie ruchy z wiersza:

Hopsasa, hopsasa
podskakują nóżki (podskakujemy w miejscu)
hopsasa, hopsasa
stańmy na paluszki. (stajemy na palcach)
Hopsasa, hopsasa
zakręćmy się wkoło (obracamy się wokół własnej osi)
hopsasa, hopsasa,
ale nam wesoło. (uśmiechamy się/śmiejemy się)

 

4. „Co w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna – pooglądajcie teraz ilustracje poniżej. I odpowiedzcie na pytania:

  • Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
  • Co się z nim robi?

baranek

 

sól

 

 

kiełbasa

 

jakjo

 

chrzan

 

chleb

 

babka

 

 

W Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania.

Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.

  • baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
  • jajko – symbol nowego życia
  • chleb – symbol dostatku, pomyślności
  • wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
  • babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
  • chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
  • sól – chroni od zepsucia.

 

5.  „Pieczemy babkę” – masażyk relaksacyjny – usiądźcie plecami do rodzica na dywanie. Rodzic czyta tekst i wykonuje ruchy na plecach dziecka. Następnie zamieniamy się rolami, rodzic siedzi przed dzieckiem, czyta tekst, a dziecko wykonuje masażyk na plecach rodzica.

Najpierw trzeba przygotować formę do pieczenia babki. (przesuwamy faliście obiema dłońmi po plecach)
Do tego potrzebujecie wody. 
(koliście poruszamy jedną dłonią)
Usuńcie brud miękką gąbką. 
(zaciskamy dłoń w pięść i masujemy plecy oraz szyję)
Uporczywe miejsca potrzyjcie metalowym zmywakiem. 
(przesuwamy faliście obiema dłońmi po plecach)
Opłuczcie brud wodą. 
(bardzo delikatnie przesuwamy po plecach koniuszkami palców)
Natłuśćcie czystą foremkę. 
(przebieramy po plecach palcami obu dłońmi)
Do miseczki wsypujemy mąkę 
(klepiemy dłonią zwiniętą w „miseczkę”)
I wbijamy dwa jajka, no… może cztery, a może sześć, najlepiej dwanaście. 
(przebieramy po plecach palcami obu dłońmi)
Dodajemy cukier 
(delikatnie szczypiemy)
Dodajemy szczyptę soli, no… może dwie, trzy, proszek do pieczenia. 
(delikatnie szczypiemy)
Ucieramy ciasto
 (wykonujemy koliste ruchy dłonią zaciśniętą w pięść)
Wsypujemy rodzynki 
(szybko muskamy po plecach palcami)
Wylewamy ciasto do formy i wygładzamy łyżką. 
(gładzimy plecy otwartą dłonią)
Buch! do pieca
 (uderzamy lekko dłońmi)
Wyjmujemy i studzimy 
(dmuchamy w szyję)
Kroimy 
(udajemy, że kroimy brzegiem dłoni)
I zjadamy 
/głaszczemy plecy).

6. „Kolorowe pisanki”- praca plastyczna. Zapraszam Was teraz do przygotowania pisanek. Poproście rodzica o zrobienie  wydmuszek. Zabierzcie farby, albo kolorowy papier, klej i nożyczki i wykonajcie kolorowe pisanki ( technika dowolna, w zależności od dostępności przyborów plastycznych w domu). Na pewno będą pięknie ozdabiać wasze koszyki wielkanocne.

 

pisanki

Miłej pracy 🙂

To Top