W oczekiwaniu na Wielkanoc – Wielkanocny koszyk – 3,4 latki – 29.03.

Dzień dobry Drogie Przedszkolaki 🙂

Przez jakiś czas nie będziemy widywać się w przedszkolu, ale mamy nadzieję, że ten czas szybko minie i znów się spotkamy.

A tym czasem witam Was wirtualnie w tym przedświątecznym tygodniu.

1

W poniedziałek słuchając wiersza „Już Wielkanoc” zapoznamy się z wielkanocnymi tradycjami. Wybierzemy produkty, które umieszczamy w wielkanocnym koszyczku i zapoznamy się z ich symboliką. Poćwiczymy także motorykę małą wykonując masażyk relaksacyjny „Sen o pisankach”.

1. „Pokaż proszę”

Na powitanie powtórzcie wierszyk za mamą lub tatą:

Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

„Święta wielkanocne” – zabawa dydaktyczna –

Poproście rodziców o kalendarz i odszukajcie  Niedzielę Wielkanocną,

Czy wiecie, jakie święto będziemy wtedy obchodzić (Wielkanoc) oraz jaka niedziela była w dniu wczorajszym (Palmowa)?

2

Zabierzcie teraz piłkę i rzucajcie do mamy i taty wymieniając słowo, które kojarzy  się Wam  ze Świętami Wielkanocnymi.

Święta Wielkanocne są to święta, które katolicy obchodzą wspominając to, jak Pan Jezus umarł, a potem zmartwychwstał, czyli wrócił do życia. Składają się one przede wszystkim z dwóch dni – Niedzieli Wielkanocnej i Poniedziałku Wielkanocnego, inaczej „Śmigusa-Dyngusa”. Mają one miejsce na wiosnę, jednak co roku w innym terminie.

„Hopsasa” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza B. Szelągowskiej – dzieci  wykonują ruchy, wynikające z treści rymowanki czytanej przez rodzica.

Hopsasa, hopsasa
podskakują nóżki (podskakujemy w miejscu)
hopsasa, hopsasa
stańmy na paluszki. (stajemy na palcach)
Hopsasa, hopsasa
zakręćmy się wkoło (obracamy się wokół własnej osi)
hopsasa, hopsasa,
ale nam wesoło. (uśmiechamy się/śmiejemy się)

4. „Już Wielkanoc” – słuchanie wiersza M. Majchrzak– dzieci siedzą wygodnie rodzic czyta wiersz:

Już Wielkanoc

Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.
Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.
Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.
Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.
A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.
Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.
Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.
I barwinek jest zielony
w świeże kwiatki ustrojony.

A teraz spróbujcie odpowiedzieć na temat treści wiersza i doświadczeń własnych:

  • W jaką porę roku i w jakim miesiącu mają miejsce święta Wielkanocne w wierszu?
  • Jaki panuje podczas nich nastrój?
  • Jaka jest pogoda?
  • O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
  • Jak nazywa się wielkanocny koszyczek z pokarmami?
  • Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?

Zaśpiewajcie swoim rodzicom piosenkę której uczyliśmy się w tym miesiącu 🙂

https://www.facebook.com/panirytmika/videos/2974286042631067/

„Co w koszyczku?” – zabawa dydaktycznaac4271a10f8ada052d7524bcfd282b2d

cc345e84f422d7ebcdc6e011d1ae258f

  • Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
  • Co się z nim robi?

W tzw. Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania.
babka baranek chleb chrzan jakjo kiełbasa

sól

Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.

  • baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
  • jajko – symbol nowego życia
  • chleb – symbol dostatku, pomyślności
  • wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
  • babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
  • chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
  • sól – chroni od zepsucia

Na koniec zapraszam Was do relaksacji  🙂

„Sen o pisankach” – masażyk relaksacyjny – usiądźcie za mamą lub tatą którzy przeczytają Wam wierszyk, a Wy  pokazujcie ruchy,  na ich plecach.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie sobie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach
 (uderzamy delikatnie palcami w plecy)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę, czyli kreski z góry na dół i z boku na bok)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki, pętelki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki – małe kółko, większe kółko, nóżki, dzióbek)
Ciii…… wiosna, wiosna ach to ty! (masujemy plecy całymi dłońmi)

A teraz poproście rodziców o wydrukowanie kolorowanki 🙂

070efe8a940fcf97eb73f1d032d2ca20 Easter-Basket1 koszyczek-wielkanocny-kolorowanka-2466861

Miłego dnia i do jutra Kochani!

To Top